Legislatíva
Učitelia chcú ombudsmana

„Košičan Oto Žarnay je asi najznámejší stredoškolský učiteľ u nás, ktorý poukázal na pochybné hospodárenie školy a prišiel o miesto. Kolega Milan Matejovský sa ho zastal a tiež sa stal nezamestnaným. Prípady šikany pedagogických pracovníkov v školstve pribúdajú“, hovorí prezidentka Slovenskej komory učiteľov Mária Barancová. Aj preto sa rozhodli v tomto roku pre kampaň Zber strachu. Plánujú zverejňovať a riešiť krízové situácie a zvyšovať právne vedomie učiteľov.
„Často mi kolegovia rozprávajú o šikanovaní nadriadenými, hľadajú sa chyby v dokumentácii, zámienky na verejné ponižovanie v očiach kolektívu, o nedôstojnom správaní sa k začínajúcim učiteľom, ktorých šikanovanie by som prirovnal k niekdajším metódam mazákov,"povedal viceprezident komory Vladimír Crmoman, ktorý kampaň navrhol.
Aj preto by komora chcela, aby vznikol úrad školského ombudsmana. S učiteľmi začína diskusie na túto tému a rokuje aj s právnikmi o forme pomoci pedagógom.
„Ministerstvo školstva sa myšlienke nebráni“, ubezpečuje jeho hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Peniaze na školského ombudsmana však zatiaľ nevyčlenilo.
Bol by to dobrý signál Žarnay ani Matejovský sa do školstva nevrátili, hoci chceli. Hovoria, že pre „vrchnosť“ sa potom, ako zverejnili kauzy v školách, stali neprijateľnými. Žarnay dnes robí jazykového korektora v istej košickej redakcii, o niečo starší Matejovský sa uplatnil v centre voľného času.
Obaja snahu komory vítajú, lebo po rokoch „suchoty a nemoty“ vzniká v školstve priestor na vznik naozaj humánnych a dôstojných podmienok pre učiteľov. „Verejnosť by tak mohla zistiť, že jediným problémom učiteľov nie sú len nízke platy, ale aj iné, oveľa zložitejšie problémy,"hovorí Žarnay.
Bývalí učitelia sa zhodujú, že školský ombudsman by bol pre ich kolegov signálom, že sa o ich starosti s nadriadenými začína niekto zaujímať a môžu ho požiadať o pomoc, alebo sa mu aspoň zdôveriť so svojimi skúsenosťami. Omdusman by mal byť podľa nich jednoznačne nezávislý od štátnej moci.
Žarnay povedal, že sa do kampane rád zapojí. „Dôležitéje učiteľov motivovať, dodávať im vnútornú silu vyrovnať sa s pocitmi strachu, poníženosti a pokory."Aj „ubitý duch učiteľstva“ môže podľa neho ešte „vstať z popola“.
Mal by to byť mediátor Verejného ochrancu práv nepotrebujú len učitelia, ale aj deti, žiaci, študenti, dokonca aj rodičia, hovorí psychologička Eva Gajdošová z Paneurópskej vysokej školy. V školstve je podľa nej veľa zložitých káuz, ktoré nikto nerieši a často sa berú ako neopodstatnené problémy.
Ombudsman by mal byť podľa nej najmä mediátorom medzi ministerstvom, vzdelávacou inštitúciou a verejnosťou a vyberať by ho mohla komora učiteľov . Mal by mať právnické vzdelanie a zároveň poradcov z radov pedagógov a školských psychológov, lebo často bude riešiť aj psychologické problémy.
Šéf Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy Pavel Ondek ombudsmana nepovažuje za potrebného. Členom odborov radí obracať sa na právnikov ich zväzu.
Zdroj: Košický korzár