Legislatíva
Učitelia sú znepokojení súčasným stavom školstva

Slovenská komora učit eľov pritom navrhuje presunúť financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl a školských zariadení (školské kluby detí, centrá voľného času či školské jedálne) z originálnych do prenesených kompetencií. "Zároveň trváme na stanovisku, že všetky peniaze na žiaka by mali byť adresované priamo škole alebo školskému zariadeniu,"informoval Crmoman.
Ministerstvo školstva pritom tvrdí, že je debate o presune materských, základných umeleckých škôl a školských zariadení z originálnych kompetencií do prenesených otvorené. Vedenie ministerstva však predpokladá, že celý presun by bol náročný, keďže by sa museli dohodnúť so Združením miest a obcí Slovenska aj s ministerstvom vnútra. "Predpokladáme, že problémová by mohla byť najmä diskusia o podielových daniach,"uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Slovenská komora uči teľov upozorňuje aj na problém vo financovaní školstva. "Vláda v predloženom rozpočte na rok 2015 naďalej ignoruje odporúčania Európskej komisie a OECD na zvyšovanie vládnych výdavkov na školstvo a nenapĺňa svoje záväzky týkajúce sa financovania školstva stanovené v Národnom programe reforiem z roku 2014,"uvádza sa v správe z valného zhromaždenia Slovenskej komory učite ľov s tým, že zvyšovanie výdavkov na školstvo vníma komora učiteľov ako investíciu do budúcnosti a rozvoja celej spoločnosti a premietnuť by sa malo hlavne do zvyšovania normatívov na žiaka na všetkých typoch škôl a školských zariadení s prehodnotením tvorby normatívu. "Vzhľadom na skutočnosť, že vláda aj NR SR deklarovala školstvo ako svoju prioritu, žiadame, aby sa táto skutočnosť odzrkadlila v prerozdelení prostriedkov medzi jednotlivými kapitolami štátneho rozpočtu,"uvádza komora.
Štát dáva do školstva toľko, koľko si môže dovoliť, hovorí rezort školstva "Z nášho pohľadu je financovanie školstva naďalej prioritou. Svedčí o tom aj fakt, že učiteľom budú v budúcom roku zvýšené platy o päť percent a rovnako urobíme všetko pre to, aby sa tak stalo aj v roku 2016. Navyše, v budúcom programovom období chceme prostredníctvom eurofondov financovať nielen materiálne vybavenie škôl, ale aj kvalitné kontinuálne vzdelávanie učit eľov,"uviedla Dupaľová
Učitelia kritizujú aj to, že vláda nepodnikla dostatočné kroky na zatraktívnenie učiteľsk ého povolania či kroky týkajúce sa dlhodobej podpory učit eľov pri ďalšom vzdelávaní. "Nástupný plat učiteľov aj napriek deklarovanému zvýšeniu zostáva na úrovni priemerného platu absolventov stredných škôl bez maturity, zaostáva nielen za priemerom štátov OECD a EÚ, ale aj za ostatnými štátmi V4, pričom je o 40 percent nižší ako je nástupný plat ich kolegov v ČR,"uvádza komora učit eľov, ktorá požaduje, aby nástupný plat pedagogických a odborných zamestnancov predstavoval dvojnásobok minimálnej mzdy.
Nástupný plat uči teľa vníma ako problém aj ministerstvo. Rezort chce preto motivovať začínajúcich učiteľo m cez projekt Excelentní učitelia. "Ten by sme chceli uviesť do života v nasledujúcom programovom období. Mal by byť financovaný z fondov EÚ, pričom garancia prostriedkov by mala byť do roku 2020. Išlo by o to, že skúsení - služobne starší učitelia, by pomáhali mladším učite ľom v učení. Mali by im pomôcť v ťažkých začiatkoch a ukázať im efektívne pedag ogické postupy,"hovorí Dupaľová Ksenzsighová s tým, že aby boli učitelia motivovaní, dostali by odmenu. Ministerstvo pritom uvažuje o sume 200 eur pre začínajúceho aj pre excelentného učit eľa. Do projektu plánujú zapojiť 2 000 starších a 2 000 mladších učiteľov. Cieľom projektu je pritiahnuť do škôl mladých učite ľov a motivovať ich osobnostne aj
V poslednom bode komora učite ľov konštatuje, že slobodných, tvorivých a šťastných žiakov môže vychovávať a vzdelávať iba slobodný, tvorivý a šťastný učiteľ. Počas roka 2015 sa preto rozhodli robiť kampaň „Zber strachu“ s cieľom zverejňovať a riešiť krízové situácie a zvyšovať právne vedomie učit eľov. Slovenská komora uč iteľov zároveň navrhuje zriadiť úrad ombudsmana, ktorý by nestranne ochraňoval práva pedagogických a odborných zamestnancov. V roku 2015 chcú tiež vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá do nasledujúceho Valného zhromaždenia SKU koncom roku 2015 pripraví základný text etického kódexu učiteľa.
Zdroj: SITA