Louis Pasteur – september 2015

Dobrý deň,

v septembrovom Kaleidoskope budeme mať hviezdnu spoločnosť. Je ňou chemik, lekár, biológ a zakladateľ mikrobiológie, lekárskej imunológie a stereochémie. Objasnil princíp polarizácie, profylaxie a základy fermentačných procesov, vynašiel pasterizáciu, zaviedol očkovanie a pripravil vakcínu proti besnote. Dá sa to všetko vôbec za jeden život stihnúť... dá a Louis Pasteur to dokázal, výročie jeho smrti pripadá na 28.9.

Len pripomíname, septembrové úlohy sme spracovali už podľa inovovaného ŠVP. Zároveň Vám želáme úspešný školský rok 2015/2016 a najmä „pevné nervy“.

Biológia – Pasteur a Kvasinky

Aj napriek tomu, že sa Louis pôvodne venoval chémii, postupne sa prepracoval k mikrobiológii. Dostal za úlohu vyriešiť problém, prečo pri fermentácii repného sirupu vzniká namiesto alkoholu ocot. V roztoku, kde sa zvyšovala koncentrácia alkoholu, videl pod mikroskopom bunky kvasiniek. V kyslom sirupe zasa boli „tyčinkovité telieska.“ Dospel k záveru, že fermentácia je výsledkom činnosti mikroorganizmov a produkované látky závisia od ich prítomnosti.

Nechali sme sa inšpirovať a pripravili sme pre vás pracovný list, v ktorom sa bližšie pozrieme na kvasinky.

Tematický celok:

  • Život s človekom v ľudských sídlach

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Zhodnotiť vplyv človeka na prostredie organizmov.
  • Vysvetliť, aký význam majú pre človeka mikroorganizmy.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Chémia: Látky a ich vlastnosti. Významné chemické prvky a zlúčeniny.
Osobnostný a sociálny rozvoj

Fyzika – 1848, LP a otáčavosť

V roku 1848 objavil chemik a mikrobiológ Louis Pasteur optickú otáčavosť pri molekulách zlúčenín, ktoré majú rovnaký štruktúrny vzorec. Optická aktivita sa prejavuje tým, že roztoky opticky aktívnych látok otáčajú rovinu polarizovaného svetla.

Podobne ako Pasteur budeme pracovať s bielym svetlom, pripravili sme pre vás pokus, v ktorom z neviditeľného bieleho svetla urobíte viditeľné farebné svetlo.

Tematický celok:

  • Svetlo

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Overiť experimentom rozklad svetla na spektrum.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Chémia – Kyselina vínna

Prvýkrát bola izolovaná z vínanu draselného. Schopnosť kyseliny vínnej otáčať rovinu polarizovaného svetla si ako prvý všimol v roku 1 832 Jean-Baptiste Biot. Na jeho práce nadviazal Louis Pasteur o 17 rokov. Dospel k záveru, že kryštály kyseliny vínnej sú asymetrické. Nato sa mu podarilo pripraviť čistú vzorku ľavotočivej kyseliny vínnej (kyseliny D-(-)-vínnej).

Pripravili sme si pre vás experiment, v ktorom budete skúmať vlastnosti kyseliny vínnej ako jednej z hydroxokyselín.

Tematický celok:

  • Zlúčeniny uhlíka

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Uviesť vlastnosti a použitie derivátov uhľovodíkov.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Matematika – Besnota

Na vakcíne proti besnote pracoval Pasteur viac ako päť rokov. Dlho sa snažil izolovať mikroorganizmus, ktorý ju spôsobuje. Podarilo sa mu ho kultivovať v mieche králika, a tak sa dopracoval k očkovacej látke. Pri zvieratách bol úspešný, obával sa ju použiť na človeku. Zmena nastala v júli 1885, keď ho o to požiadali rodičia 9-ročného Josepha Meistera, aby mu zachránil život. Chodili za ním ľudia z celej Európy, čo ho inšpirovalo založiť inštitút na boj proti nákazlivým chorobám. Zaujímavé je, že otec prvého vyliečeného tam pracoval ako vrátnik.

Ako je to s besnotou dnes? Napovie vám tabuľka v prílohe.

Tematický celok:

  • Vytvorenie oboru prirodzených čísel do a nad milión
  • Riešenie aplikačných úloh a úloh rozvíjajúcich špecifické matematické myslenie

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vyriešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa vyskytujú ako podnet dáta (tabuľky, grafy, mapy, schémy).
  • Prečítať údaje z tabuľky, zhromaždiť ich, roztriediť a usporiadať.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Prírodoveda – Pasterizácia

Pasterizácia je metóda, ktorá spočíva v pomalom zvyšovaní teploty až po bod varu, je používaná na spomalenie bakteriálneho množenia v mlieku. Nazvaná je podľa jej objaviteľa. Hoci nie všetky organizmy sú touto metódou vyhubené, choroboplodné zárodky sú zlikvidované.

Skúsme sa aj my venovať mlieku ako Pasteur a ktovie, možno aj niečo ochutnáme. Dobrú chuť.

Tematický celok:

  • Prírodoveda – Človek

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť, že trávenie je proces, pri ktorom si človek ponecháva v tele z potravy látky, ktoré potrebuje, a zvyšok z tela vylučuje.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Odporúčame: DIDAKTIKA MATEMATIKY I., DIDAKTIKA MATEMATIKY II.

Didaktika matematiky

Známi britskí autori Anne a Len Frobisherovci zdôrazňujú vo svojej knihe potrebu zmeny postojov žiakov k matematike a možno aj zmeny postoja k matematike u učiteľa. Vychádzajú z toho, že matematika nemá byť len o uvažovaní typu "buď - alebo". Sú presvedčení o tom, že učiteľ by mal hľadať prístup, ktorý mu vyhovuje najviac a v neposlednom rade, ktorý vyhovuje jeho žiakom.

Didaktika je o skúmaní matematických problémov a o tom, ako tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu učenia sa žiakov. Viac informácií.