Vzdelávanie a výchova

Má vaše dieťa problém s učením? Je možné, že to zdedilo

Má vaše dieťa problém s učením? Je možné, že to zdedilo
Diagnostikovali vášmu dieťaťu niektorú z porúch učenia? V tom prípade sa mu budete musieť omnoho viac venovať a pravidelne navštevovať špeciálneho psychológa.

„Keby som nemala syna dyslexika s ďalšími poruchami dys-, myslela by som si, že rodičia, ktorí o tomto probléme hovoria, len obhajujú svoje neschopné deti. Pamätám si prvú triedu, ktorú sme – nevediac o tom, že syn má vážny, no riešiteľný problém – prežili doslova so slzami. Chlapec mal nadpriemerné vedomosti, pamäť ako slon. No napísať zopár rovných čiarok do písanky mu trvalo hodiny,“ opisuje krušný rok Elena Michaleková. Jej syn nevedel pochopiť, prečo má prepisovať vety, keď sú už raz napísané v knihe. Nerozlišoval a zamieňal si písmená: a – o, b – d, m – n... Z čítanky si raz prečítal text a vedel ho naspamäť, no ak si ho prečítal s chybou, opakoval ju do nemoty. „Už si ani nepamätám, kedy pochopil, že 6 a 9 sú rozdielne číslice,“ spomína jeho mama na obdobie, keď sa zaprisahávala, že svoju mladšiu dcéru radšej do školy nedá, ako by mala toto všetko absolvovať znova.

Elena hovorí, že smutné na tom celom bolo to, že prvácka pani učiteľka, ktorá jej syna učila, nemala s touto diagnózou skúsenosti a neposunula ho na špeciálne vyšetrenie k psychológovi. Doslova vyslobodenie prišlo až v tretej triede, keď sa synovi zmenila triedna. „Už prvý mesiac si ma zavolala do školy a veľmi opatrne mi povedala, že by bolo vhodné preskúmať Majka u odborníka. Spomínala mi dyslexiu, o ktorej som nevedela nič. Tešila som sa, že konečne niekto pochopil, že môj chlapec nie je hlúpy, a chcel mu pomôcť,“ vybavujú sa spomienky pani Michalekovej. Špeciálne testy odhalili poruchy v učení aj to, že jej syn má nadpriemerné IQ a dobrú vizuálnu pamäť. „Neviete si predstaviť tú úľavu, keď sa pomenoval problém. Vedela som, že teraz sa už bude riešiť,“ hovorí pyšná mama, ktorá má dnes doma vysokoškoláka.

Ľahká mozgová dysfunkcia nie je problém, ktorý by mal jedinú príčinu a jediný príznak. Ide o súbor symptómov, ktoré sa môžu odlišovať alebo vyskytovať aj spoločne. Jedno je však isté. Majú spoločného menovateľa – oslabené funkcie centrálnej nervovej sústavy. Neobávajte sa. Základ je v drobných poškodeniach mozgu rôzneho pôvodu. Tieto oslabenia sprevádza napríklad len jedna ťažkosť, častejšie sa však objavuje viac problémov naraz – p orucha pozornosti, ťažkosti so sústredením a s pamäťou, poru chy učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia), por uchy pohybovej koordinácie a nešikovnosť (dyspraxia), vývojové poru chy reči a poruchy správania, ktoré sa prejavujú hyperaktivitou, netrpezlivosťou a impulzívnosťou alebo, naopak, pri niektorých činnostiach zvlášť pomalým pracovným tempom. Netreba sa však ľakať. Nezabúdajte, že tieto deti majú priemerný a často až nadpriemerný intelekt.

Čo treba robiť?

  • Deti potrebujú iba pomôcť. Ak si myslíte, že to vaše je bystré, no v škole sa mu z nevysvetliteľných príčin nedarí, porozprávajte sa s triednym učiteľom. Prípadne vyhľadajte rovno školského špeciálneho pedagóga. Na základe nimi vyplnenej prihlášky na odborné vyšetrenie vám po dohodnutí konkrétneho termínu v najbližšom Centre pedagogicko–psychologického poradenstva a prevencie urobia psychologické a potom špeciálnopedagogické vyšetrenie. Diagnostickými metódami a testovaním zistia, ktorú z týchto porúch vaše dieťa má, prípadne vylúčia ich prítomnosť. Na základe výsledkov odborných vyšetrení určia správny a najefektívnejší postup nápravy. Dôležité je, že vám a škole odporučia, ako postupovať pri ďalšom vzdelávaní. Poradia vám, ako sa s dieťaťom učiť, aj reedukačné materiály, ktoré využijete pri zlepšovaní jeho zručností.
  • Nevzdávajte sa!
  • Majte na pamäti, že včasné odhalenie prítomnosti špecifických porúch učenia a vytrvalá a pravidelná práca dieťaťa doma pri správnom odbornom vedení sú základným predpokladom úspechu pri náprave porúch učenia.
  • Každý, čo i len malý úspech je pre školáka motiváciou, posilňuje jeho sebavedomie. Ak sa dieťaťu neposkytne potrebná starostlivosť, môžu poruchy učenia veľmi negatívne ovplyvniť jeho život aj vzťah k učeniu. Mnohokrát sa v dôsledku opakovaného neúspechu v škole objavia problémy v správaní, čím sa situácia len komplikuje. Po stanovení diagnózy je dôležitá spolupráca rodiny a školy a stabilná domáca príprava dieťaťa do školy, ktorú zabezpečujete vy. Pripravte sa však aj na to, že nie všetky pani učiteľky chcú akceptovať úľavy (integráciu), ktoré dieťaťu odporučia v pedagogickom centre. Pokojne sa môže stať, že im budete musieť viackrát vysvetliť, prečo diktát vášho dieťaťa nemajú známkovať, prečo v ňom má písať každú tretiu vetu či má dovolené používať kalkulačku. Možno sa vám bude zdať, že zvádzate boj s naším školstvom, aj s dieťaťom, ktoré bude potrebovať vašu pomoc. No nezabúdajte, že tento boj musíte vyhrať. Iba tak pomôžete svojej ratolesti.

Úspešní dyslektici: americký rocker Ozzy Osbourne, molekulárna biologička a nositeľka Nobelovej ceny Carol Greiderová, zakladateľ Microsoftu Bill Gates, režisér Steven Spielberg, herci Tom Cruise, Johnny Depp, svetoznámy kuchár Jamie Oliver. Všetkých menovaných spája dyslexia. Úspešných ľudí s touto diagnózou bolo a je však oveľa viac. Patril k nim aj Leonardo da Vinci, Albert Einstein, Walt Disney, Pablo Picasso, rozprávkar Hans Christian Andersen, vynálezca žiarovky Thomas A. Edison či Winston Churchill a John Fitzgerald Kennedy.

Toto vášmu dieťaťu pomôže

Pri učení využívajte kartičkový systém, metódu odkrývania alebo zakrývania čítaného textu. Pri nácviku čítania využívajte kartičky so slabikami, ktoré spájate do slov, čítajte kratšie texty s možnosťou oddychu. Pri učení spamäti poskytnite dieťaťu dostatok času. Keď budete cvičiť písanie, využívajte farebné perá, zvýrazňujte nimi interpunkciu.

V počítaní môžete takisto využiť kartičkový systém s príkladmi a štvorčekový zošit, využívajte čo najviac názornosti v učení. Na pracovnom stole umiestnite len pomôcky, ktoré potrebujete na učenie, jednotlivé úlohy rozdeľte dieťaťu na menšie celky. Pri osvojovaní učiva postupujte rovnako ako učiteľ, nevoľte iný postup, inak bude dieťa zmätené.

Dôležitá je vytrvalosť pri učení a pochvala. Keď má dieťa problém s učivom, je potrebné povzbudzovanie. Dôležitá je pravidelnosť a každodenná príprava. No najmä vaša trpezlivosť a vytrvalosť.

Zdroj: pluska.sk