Legislatíva
Menej byrokracie v školách

Požiadavky zo strany štátu sa im často zdajú zbytočné a oberajú ich o čas. Minister školstva im od budúceho roka sľubuje menej byrokracie a väčší komfort pri práci. Papiere, papiere a ešte raz papiere. Učitelia trávia nad vypisovaním rôznych tlačív, písomnými prípravami a vypracovaním učebných osnov niekoľko hodín, a to všetko na úkor svojho voľného času alebo času, ktorý by inak venovali žiakom. „Pracujem nad rôznymi tými písomnosťami tri-štyri hodiny, pretože to zahŕňa okrem mojej prípravy alebo tých plánov všelijakých aj opravy písomností,“ Eva Melcerová, učiteľka ZŠ P. Marcelyho v Bratislave. „Musím si jednoducho pozrieť o čom tá hodina je, musím si urobiť úvod, jadro, záver, jednoducho pripraviť si nejaké didaktické hry,“ dopĺňa Martina Jesenská, učiteľka ZŠ Ostredkova v Bratislave.
Najviac práce majú učitelia na začiatku a na konci školského roka. Keď chcú ísť napríklad so žiakmi do školy v prírode, musia podstúpiť celú tortúru dokumentov. „Musí tam byť súhlas miestneho zastupiteľstva, alebo teda priamo nadriadeného orgánu, potom je to súhlas regionálneho zdravotníctva, súhlas od lekára,“ vyratúva Miroslava Mičjanová, zástupkyňa riaditeľky ZŠ Ostredkova v Bratislave.
Minister školstva Draxler ich chce od nadmernej byrokracie odbremeniť. Na ministerstve už pracuje skupina odborníkov, ktorá sa zaoberá papierovaním. Odborníci analyzujú, z ktorých oblastí by sa dalo škrtať. „Školy musia archivovať vysvedčenia pomerne dlhú dobu. Tam sa môžeme pozrieť na to, či nie je možné prísť k tomu, že by sme mali centralizovať túto službu, a to by tie školy odbremenilo,“ hovorí Juraj Draxlex, minister školstva.
Nebude to ale jednoduché. Nie všetky nariadenia totiž vychádzajú z jednej inštitúcie. Draxler však sľubuje, že prvé zmeny by mali učitelia pocítiť na budúci rok. Zníženie byrokracie na školách chce minister docieliť zmenou legislatívy, centralizáciou služieb a spustením funkčného informačného systému. Lucia Lukušová, TA3.
Zdroj: TA3