Legislatíva
Ministerstvo chce pokračovať vo finančnom vzdelávaní

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu plánuje pokračovať vo zvyšovaní povedomia spoločnosti o finančnej gramotnosti. Zároveň chce zvyšovať odbornú spôsobilosť pedagógov podporou kontinuálneho vzdelávanie učiteľov základných a stredných škôl v oblasti finančného vzdelávania . Vyplýva to z Aktualizovanej správy o stave vzdelávania zameraného na podporu rozvoja finančnej gramotnosti, ktorú ministerstvo školstva predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
Ako vyplýva z predkladacej správy, ministerstvo školstva v spolupráci s ministerstvom financií počas roka 2014 aktualizovalo obsah Národného štandardu finančnej gramotnosti. Štátny inštitút odborného vzdelávania so Štátnym pedagogickým ústavom a Medzirezortnou expertnou pracovnou skupinou pre finančnú gramotnosť spracovali tiež Metodiku pre zapracovanie a aplikáciu tém finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programo v základných a stredných škôl. Školy zároveň podľa pedagogicko-organizačných pokynov na tento školský rok museli zapracovať Národný štandard finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov. Ministerstvo tiež vydalo odporúčacie doložky na šesť rôznych publikácií podporujúcich finančné vzdelávanie . S cieľom zjednodušiť prístup učiteľom aj žiakom základných a stredných škôl k voľne dostupným publikáciám sústredili informácie o týchto publikáciách aj na Centrálnom informačnom portáli školstva.
Štátny pedagogický ústav uskutočnil v apríli prieskum, v ktorom zisťovali úroveň finančnej gramotnosti pedagógov a pripravenosť pedagógov zabezpečiť finančné vzdelávanie . Na prieskume sa zúčastnilo 481 učiteľov základných a stredných škôl z celého Slovenska, pričom výsledky ukázali, že sa v tejto problematike vôbec nevyzná 20,79 percenta učiteľov. Požadovanú úroveň vedomostí malo 9,36 percenta opýtaných učiteľov , iba 1,66 percenta učiteľov sa v rámci svojho vysokoškolského štúdia pripravovalo na finančné vzdelávanie. Celkovo 69,85 percenta učiteľov sa k tejto problematike nepripravovalo v žiadnej forme vzdelávania.
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávani a zabezpečil testovanie finančnej gramotnosti aj pre 15-ročných žiakov, na ktorom sa zúčastnilo 1 059 žiakov z 231 škôl. Ústav konštatoval, že slovenskí žiaci dosiahli vo finančnej gramotnosti priemerný výkon 470 bodov, ktorý je nižší ako priemerný výkon žiakov krajín OECD, čo je 500 bodov.
Zdroj: SITA