Vzdelávanie a výchova
Moderná metóda zrýchleného učenia už aj v školách

PR článok
Rozvoj zmyslového vnímania
Na zlepšenie výkonnosti žiakov existuje moderná metóda audiovizuálnej stimulácie, ktorá rozvíja zmyslové vnímanie. Na základe amerických skúseností sme sa rozhodli otestovať ju. Podľa výskumu u detí s poruchami učenia a pozornosti, ktoré absolvovali terapiu, došlo k výraznému zlepšeniu kognitívnej výkonnosti. Účinky dosiahnutej zlepšenej funkcie mozgu u detí pretrvávali alebo sa zvyšovali v priebehu času, čo dokázali kontroly po uplynutí jedného roka a viac. Rodičia súhlasili so sedeniami, pri ktorých deti trikrát týždenne relaxovali v kreslách alebo na karimatkách so psychowalkmanmi. Na terapiu sa používalo niekoľko typov programov, na začiatku relaxačné, neskôr aj programy na koncentráciu a vrcholné výkony. Účinok zároveň stimulovala pustená hudba. Začínalo sa s relaxačnou hudbou a postupne prevažovali rytmické nahrávky. Na konci stimulácie deti kreslili svoje predstavy a zážitky, čo im pomohlo spracovať problémy, ktoré ich trápili. Na stimuláciu svetlom a zvukom si väčšina postupne zvykla a dokázali sa uvoľniť. Pedagógovia zaregistrovali pozitívne zmeny v ich správaní. Potvrdila sa skúsenosť z amerického výskumu. Zvýšila sa schopnosť empatie a sústredenej činnosti. Pomocou audiovizuálnej stimulácie sa mozgové bunky aktivovali a zvýšila sa kvalita fungovania mozgu.
Učenie v pohode
Skupinová audiovizuálna stimulácia je vhodná aj počas hodín cudzích jazykov a na hodinách hudobnej výchovy. Terapia s audiovizuálnou stimuláciou navodí uvoľnenú a sústredenú atmosféru a upevňuje jazykové návyky až päťkrát rýchlejšie ako klasická metóda. Vedená vizualizácia počas stimulácie prináša výraznú inšpiráciu, žiaci sa cítia rovnocenne a aktívne sa zapájajú do vyučovania. Ideálne je využiť relaxačné prostredie špeciálnej učebne.
Zvýšenie sústredenia výrazne zlepšuje schopnosť učiť sa a zapamätať si. Pravá emocionálna hemisféra spracúva
zmyslové vnemy, racionálna ľavá je zameraná na analýzu. Ak pracujú obe hemisféry rovnomerne, využíva
sa mozgový potenciál naplno, výsledkom je efektívna činnosť synapsií, zjednodušene definovaná ako učenie.
Výkonnosť mozgu je závislá od kvality týchto nervových spojení.
Našu metódu AVS sme prezentovali takmer päťdesiatim slovenským učiteľom a psychológom, ktorí ju hodnotili
slovami ako – uvoľnenie, pokoj, pocit tepla, radosť, pohoda. Väčšina z nich si po workshope so stimuláciou
vedela predstaviť jej využitie pri vyučovaní na odbúranie stresu žiakov, pri poruchách správania či na ich osobný
rozvoj, ako aj na reedukačné cvičenia. Radi by sme postupne aplikovali naše skúsenosti v slovenských školách v širšom meradle. Ak máte vy alebo vaša škola záujem o prezentáciu metódy, radi vám poskytneme bližšie informácie.
Mgr. Lucie Meisnerová, Hemisféry, s. r. o. Seberíniho 1, Bratislava
tel: +421 2 5341 8776, www.hemisfery.sk