Škola a rodina

Možnosti spolupráce rodičov a školy

Predkladáme možnosti spolupráce školy a rodiny, ktoré sa overovali a pri ktorých sa potvrdilo, že sú veľmi účinné.

1. Otvorený deň pre rodičov a deti
Rodičia prichádzajú spolu s deťmi do školy, zvyčajne vo večerných hodinách, kde sa stretnú s triednym učiteľom a inými – pre dieťa dôležitými – osobami. Deti svojich rodičov všetkým predstavujú a ukazujú ukážky svojich prác, napr. slohové práce, kresby, projekty. Učitelia neformálne diskutujú so žiakmi, ale aj rodičmi, majú jedinečnú možnosť vyzdvihnúť pozitíva žiakov.

2. Otvorený deň pre rodičov
Rodičia sa stretávajú s triednym učiteľom alebo aj ostatnými učiteľmi a neformálne sa rozprávajú o úspechoch a problémoch dieťaťa. Je veľmi vhodné, ak môžu rodičia navštíviť vyučovaciu hodinu, a tak sa zúčastniť na vyučovaní.

3. Listy rodičom – mailová komunikácia
Rodičia sú pravidelne, zvyčajne raz mesačne, informovaní o úspechoch svojich detí v škole. Ukazuje sa, že táto pravidelná forma informovanosti veľmi pozitívne vplýva na správanie žiakov a povzbudenie pozornosti rodičov na dianie v škole.

4. Telefonáty rodičom
Jednoduchšia forma spolupráce s rodičmi sú pravidelné telefonáty. Deti pozorne sledujú, keď je triedny učiteľ v pravidelnom kontakte s rodičmi a informuje ich o dianí v škole. Pri tejto forme spolupráce je potrebná predbežná dohoda s rodičmi.

5. Žiacka knižka
Asi najčastejšou formou „spolupráce“ školy a rodiny sú zápisy do žiackej knižky. Táto forma spolupráce je síce najjednoduchšia, ale má asi aj najmenší efekt, dokonca často opačný. Používajte preto žiacku knižku uvážene, nesnažte sa odreagovať vlastný stres na papier žiackej knižky. Môže to pôsobiť ako únik alebo odklad riešenia daného problému a delegovanie rozhodnutia na rodiča.

6. Klub rodičov a učiteľov
Táto forma spolupráce je veľmi zaujímavá, a najmä účinná. Neformálne stretnutia priblížia deti, rodičov a učiteľov k spoločnému cieľu, ktorým sú spokojné, vyrovnané, vzdelané, sebavedomé a úspešné deti. Rodičia majú dôveru ku škole a učitelia spoznávajú dieťa aj z inej stránky.

7. Výchovné komisie
V prípade, ak rodičia nereagujú na zhoršené výsledky žiaka v škole, veľmi sa nám v praxi osvedčili tzv. výchovné komisie, na ktoré sa predvolávajú rodičia do školy. Ide o nie veľmi populárnu formu spolupráce školy a rodiny, ale ukazuje sa najmä vo vážnych prípadoch ako veľmi účinná. Opätovne treba zdôrazniť komunikačné zručnosti všetkých účastníkov a veľkú dávku empatie a asertivity zo strany pedagógov, ako aj vedenia školy na zvládnutie daného problému.

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.