Vzdelávanie a výchova
Mýty a fakty o záškoláctve

Kontrola
• Najúčinnejším prostriedkom pri riešení záškoláctva je dôsledná kontrola záškolákov a potrestanie ich záškoláctva.
Kontrola (či dokonca priame dovedenie dieťaťa do školy) ani samotný trest nebývajú účinným riešením, pretože nie sú zamerané na príčiny záškoláctva.
Presun zodpovednosti
• Škola robí, čo môže. „Na ťahu“ sú iní (rodičia, deti, sociálny kurátor, polícia).
Niektorí odborníci tvrdia, že až tretina záškoláctva súvisí priamo s klímou v škole, so správaním sa spolužiakov a neprofesionálnym pôsobením pedagógov. Tú nezmenia ani policajti, ani sociálny kurátor.
Nezáujem o školu
• Hlavným dôvodom záškoláctva je nezáujem žiakov o vzdelávanie. Výskumy ukazujú, že nezáujem o vyučovanie je až druhým z uvádzaných dôvodov, takmer každý tretí záškolák však ako dôvod uvádza strach z nesplnených školských povinností.
Túlanie sa po vonku
• Záškoláctvo má predovšetkým skupinový charakter a je spojené s túlaním sa po vonku.
Päťkrát častejšie trávia záškoláci čas doma ako vonku či v meste. Približne len asi šestina záškolákov trávi svoj čas s kamarátmi.
Nám sa to nestane
• Nám sa to nemôže stať!
Časť intelektuálne zamestnaných rodičov je presvedčených, že všetko v rodine funguje perfektne a ani netušia, že ich dieťa môže mať problémy.
Nižší intelekt
• Záškoláctvo je spojené s nižším intelektom žiakov.
Je pravda, že najmenší výskyt záškoláctva je na osemročných gymnáziách, čo je však skupina s výraznou motiváciou vzdelávať sa. Pokiaľ ide o počet záškolákov, malý výskyt záškoláctva je aj v špeciálnych základných školách, kde nároky nielen zodpovedajú schopnostiam žiakov, ale pozitívne hodnotenie žiaka nie je spojené len so školskou výkonnosťou.
Lenivci
• Záškolákmi sú predovšetkým deti lenivé.
Záškoláci sú, naopak, často fyzicky zruční a pracovití, sú však citovo neistí a majú skúsenosť so školskou neúspešnosťou.
Na vine sú deti
• Na vine sú si záškoláci predovšetkým sami.
Záškoláci pochádzajú častejšie z neúplných a nefunkčných rodín. Na tieto skutočnosti nemajú záškoláci dosah. Ide často o emocionálne a sociálne narušené deti bez primeraného rodinného zázemia.
Vždy sa odhalí
• Záškoláctvo sa takmer vždy odhalí.
Záškoláci majú pomerne často opačnú skúsenosť. Každý dvanásty uvádza, že sa na jeho záškoláctvo vôbec neprišlo a takmer každý tretí tvrdí, že sa následne po neospravedlnenej absencii nič neudialo.
Viac o záškoláctve nájdete v publikácii Čo robiť, keď...