Prevádzka školy
Námety k správe o stave školstva majú 400 strán

Potom správu zaradia do medzirezortného pripomienkového konania, na rokovanie vlády SR by sa mala dostať do 30. septembra. Pripomienky a námety, ktoré ministerstvu školstva k správe posielali organizácie i jednotlivci, majú spolu 400 strán.
Počas verejnej diskusie prišlo ministerstvu školstva 197 príspevkov, v niektorých prípadoch sa však pripomienky a námety opakovali. Najviac príspevkov, a to 170, sa týkalo regionálneho školstva. „Celkový rozsah príspevkov s vylúčením duplicít, predstavuje takmer 400 strán,“ hovorí Kaliňák. Zo 197 príspevkov prišlo 38 od organizácií a 159 od jednotlivcov. Správu o stave školstva na Slovensku ešte pred prázdninami predniesol v parlamente minister školstva Dušan Čaplovič. Pripomienky, ktoré k nej ministerstvo školstva dostalo, sa týkali postavenia učiteľa a jeho ochrany, financovania na žiaka a to buď návrhmi za zachovanie financovania na žiaka, alebo návrhmi na financovanie na triedu. Postoje sa týkali aj návrhu na rovnaké financovanie materských a základných škôl, zlepšenia materiálno-technického vybavenia učební či zvýšenia platov, informoval hovorca ministra školstva.
Školským odborárom či samotným učiteľom v správe najčastejšie chýbali konkrétne záväzky na zvýšenie peňazí do školstva už do roku 2016. Taktiež sú za zrušenie návrhu na zavedenie spádovej školy či vypustenie návrhu, aby riaditeľa školy menoval zriaďovateľ. Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku za najväčší nedostatok správy považuje chýbajúce konkrétne financie do školstva a na valorizovanie platov zamestnancov. Navrhujú preto pridať regionálnemu školstvu každý rok 140 miliónov eur a vysokému školstvu 60 miliónov eur, aby sme sa do piatich rokov dostali na priemernú úroveň krajín OECD.
Učitelia zapojení do tohtoročného štafetového štrajku nesúhlasia, aby sa zvyšovanie platov učiteľov na 75 percent miezd vysokoškolsky vzdelaných ľudí a zvyšovanie podielu HDP do školstva na šesť percent odsúvalo až na rok 2020. Nepáči sa im, že stanovenie niektorých cieľov až na rok 2020 presahuje funkčné obdobie súčasného ministra. Podľa Iniciatívy Učiteľ 2020 treba zvyšovanie platov učiteľov definovať konkrétne a jasne, každý rok im treba pridať desať percent. Správa o stave školstva podľa nich definuje zvyšovanie platov učiteľov do roku 2020 vágne.
Poslanec za SDKÚ-DS Miroslav Beblavý žiada konkrétne návrhy zmien s časovým horizontom do roku 2016 tak, aby mohol minister niesť politickú zodpovednosť za svoj rezort na konci svojho funkčného obdobia. Okrem vypustenia spádovej školy a menovania riaditeľov zriaďovateľmi požaduje jasný termín na zavedenie takzvaného učebnicového normatívu, keď si školy samotné budú môcť vyberať učebnice a dostanú na to peniaze od štátu, čím by sa vyriešila súčasná situácia. Treba podľa neho aj jasne povedať, ako zmeniť sieť škôl.
Zdroj: SITA