Vzdelávanie a výchova
NÁZOR: List zúfalej matky: Mám doma piataka...

…no hoci školu miluje a chodí do nej rád, známky v žiackej knižke tomu nenasvedčujú.
Viem, že rodičia vždy vidia svoje deti ináč, ako učitelia. Samozrejme si o nich myslia ( myslíme), že vlastné deti sú chytré, múdre, rozumné, krásne a to učitelia sú blbí, nespravodliví a vôbec tomu nerozumejú, nevedia učiť a dávajú im just zlé známky…
Samozrejme, že aj to moje dieťa je najchytrejšie na svete… len je trochu pomalšie ako ostatní spolužiaci. Napríklad v takej matematike. Neraz sa mi stalo, že sedel hodinu nad domácou úlohou a dumal…dumal…dumal. Tupo do toho hľadel akoby bolo zadanie v čínštine. Samozrejme nepriznal, že vôbec nevie o čom je reč. Dokonca som si všimla, že keďže sa hanbí priznať, že vôbec nerozumie učivu, radšej mi zatají, že nejakú domácu úlohu dostali. A pritom obvykle stačí sadnúť si k nemu, vysvetliť mu zadanie a preložiť mu ho do jeho reči – a zrazu to aj on pochopí. Rovnako to je, keď mi domov prinesie ukázať spackanú písomku. Keď sa ho opýtam, čo robil na vyučovaní, či sa zabával a nedával pozor, tvrdí mi , že počúval, ale nepochopil. Keď sa rozprávam s rodičmi rovesníkov, zisťujem, že to ale nie je problém len toho môjho teliatka.
Ja chápem, že žiadna učiteľka sa nemôže venovať každému žiakovi jednotlivo, vysvetľovať, predsa len ich má v triede tridsať. A každý je iný. Jednému ide lepšie matematika, druhému gramatika, tretí si ľahko zapamätá prírodovedu, štvrtý pekne kresli a piaty rýchlejšie behá. Tých, ktorým ide všetko super je len zopár. Ale vysvedčenie dostávajú zo všetkých predmetov všetci rovnako. Ak má dieťa naozaj veľké, patologické problémy s učením, tak sa to rieši individuálne. Čo však s deťmi, ktoré sú obyčajné, priemerné, bez porúch učenia, len občas čosi nepochopia, len občas nestíhajú tempu rýchlejších spolužiakov, len občas v škole nedávajú pozor na hodine? Prednedávnom som zistila, že môj syn takto nepochopil banálnu vec z matematiky z učiva prvej triedy. Vie vypočítať príklad, ale nechápe prečo to tak je. Odvtedy hodne pokročili s učivom, ktoré na to nadväzuje a táto dlaždička z mozaiky mu tam chýba. Teda chýbala by, keby sme na to neprišli.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.