Personalistika

Novela má pomôcť vzdelávaniu odborných učiteľov

Novela má pomôcť vzdelávaniu odborných učiteľov
Pedagogické vzdelávanie majú poskytovať aj vysoké školy technických, poľnohospodárskych, či umeleckých smerov, ktoré na to majú zázemie a kvalifikovaný pedagogický personál.

Budú na to potrebovať akreditovaný program doplňujúceho pedagogického štúdia na pedagogickú spôsobilosť. Predpokladá to novela zákona o pedagogických zamestnancoch, ktorú predložili poslankyne Smeru-SD a ministerstvo školstva dalo na medzirezortné pripomienkové konanie.

Poslankyňa Oľga Nachtmannová pripomína, že v roku 2011 sa pri novelizácii zákona prestrihla možnosť vzdelávať odborných učiteľov. "Stredné školy signalizovali, že nemajú možnosť získavať kvalifikovaných učiteľov, pretože si nemali kde doplniť pedagogické vzdelanie," uviedla. Vysoké školy neučiteľského zamerania totiž môžu poskytovať doplňujúce pedagogické štúdium len za predpokladu, že tieto školy majú akreditovaný študijný program v skupine odborov výchova a vzdelávanie. Keďže technické a iné neučiteľské vysoké školy odmietli podstúpiť proces akreditácie programov v skupine učiteľských študijných odborov, nemohli poskytovať doplňujúce pedagogické štúdium.

Podľa novely doplňujúce pedagogické štúdium môže uskutočňovať vysoká škola v rozsahu najmenej 200 vyučovacích hodín, a to iba k tým študijným odborom, ktoré má akreditované v prvom stupni alebo druhom stupni vysokoškolského štúdia. Zároveň musí spĺňať aj druhú podmienku, a to, že má akreditovaný program doplňujúceho pedagogického štúdia na pedagogickú spôsobilosť. V rámci tohto štúdia budú musieť študenti absolvovať 80 percent pedagogicko-psychologického a sociálno-vedného základu študijného odboru učiteľstvo a najmenej 40 hodín pedagogickej praxe v cvičnej škole. Podľa Nachtmannovej sa to bude týkať tých vysokých škôl, ktoré mali aj v minulosti zaužívané doplnkové pedagogické štúdium.

Hovorca ministra školstva Michal Kaliňák pripomína, že po novom by sa mala verejná kontrola uskutočňovať prostredníctvom akreditačnej rady, ktorá schvaľuje programy kontinuálneho vzdelávania, a nie akreditačnej komisie pre schvaľovanie vysokoškolských študijných programov. Akreditačnej rade sa zároveň rozširuje kompetencia schvaľovať aj programy doplňujúceho pedagogického štúdia, ktoré budú po akreditovaní zabezpečovať vysoké školy.

Novela tiež zefektívňuje udeľovanie kreditov vypustením doterajšieho ustanovenia o tom, že zamestnanec sa môže po troch rokoch praxe prihlásiť na overenie profesijných kompetencií, ktoré má získať dlhoročnou praxou alebo samoštúdiom. Dôvodom tejto zmeny bolo zneužívanie zo strany niektorých poskytovateľov kontinuálneho vzdelávania, ale aj zo strany zamestnancov škôl a školských zariadení vydaním osvedčenia za poplatok bez skutočného overenia kompetencií pred skúšobnou komisiou. Na základe toho mohli potom zamestnanci získať kreditový príplatok a následne vykonať atestáciu. Vo vzťahu k ostatným kolegom, ani s prihliadnutím na otázne nové vedomosti to nebolo ani spravodlivé ani prínosné, dodal Kaliňák.

Zdroj: SITA