Októberfest - Október 2016
Dobrý deň,
pri tvorbe októbrového Kaleidoskopu sme sa nechali trošku uniesť atmosférou tradičného mníchovského Októberfestu – die Wiesn. Pre Wiesn varia mníchovské pivovary špeciálne, tmavšie a silnejšie pivo. Pivo sa podáva v litrovom pivnom krčahu, tzv. Maß. V podobnom duchu sa nesie celý Kaleidoskop, pivo budete počítať, chladiť aj variť. Takže, ako hovoria Mníchovčania, Prost alebo Zum Wohl, na zdravie!
Biológia - Kvasné procesy – fermentácia
Proces, pri ktorom sa vyrába pivo, sa nazýva fermentácia – kvasenie. Prvé nádoby so zvyškami po kvasnom procese pochádzajú už z neolitu – z oblasti dnešného Iránu, Hajji Firuz Tepe, z obdobia 8500 – 4000 rokov pred n. l. Tieto procesy sa používajú v potravinárstve dodnes – pri výrobe liehovín, piva alebo vína, kyslej kapusty, octu, dokonca aj kysnutého cesta.
Pripravili sme pre vás pokus, môžete si vyrobiť vlastné zázvorové pivo. Do toho, pivovarníci!
Tematický celok:
- Kvasinky a plesne
- Mikroorganizmy žijúce s človekom; Poznávanie a význam pre človeka
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Uviesť príklad využitia kvasiniek človekom.
- Poznať na ukážke kvasinku podľa stavby tela.
- Rozlíšiť výživu saprofytickej a parazitickej huby.
Medzipredmetové vzťahy:
Chémia: Pozorovanie javov, ktoré sprevádzajú pokus, ich vyhodnotenie a interpretovanie.
Fyzika: Jednotka teploty °C. Jednotky času. Jednotky hmotnosti.
Stiahnite si dokument
Fyzika - Plechovky
Hliník je najrozšírenejším kovom v zemskej kôre. Má nízku hustotu, dá sa ľahko spracovať a je odolný voči korózii. Prečo mu dávajú potravinári prednosť pred sklom? Najmä kvôli jeho nízkej hustote, plechovky sú ľahké, čo výrazne znižuje náklady na prepravu, a tiež sú nerozbitné.
Vedeli ste, že prvé plechovky na pivo vyrobili v 20. rokoch minulého storočia nemeckí prisťahovalci v Spojených štátoch?
Pripravili sme si pre vás pokus, ako minimalizovať objem plechovky.
Tematický celok:
- Teplo
- Tlak
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Prezentovať výsledky pozorovania.
- Porovnávať vlastnosti plynov.
Stiahnite si dokument
Chémia - Ako je to so soľou a ľadom alebo chladíme si pivo
Ak zmiešame kuchynskú soľ a ľad, vznikne zmes, ktorá sa samočinne ochladzuje. Teplota tekutej zmesi môže klesnúť až na -21 °C. Ľad nie je úplne suchý, na jeho povrchu je vrstvička vody. V tejto vode sa rozpúšťa soľ. Na rozpustenie soli vo vode je potrebné tzv. rozpúšťacie teplo, na topenie ľadu zasa skupenské teplo topenia, obe teplá sa odoberajú z roztoku, preto dochádza k ochladzovaniu.
Prečo by nám veda nemohla ochladiť „bublinky“? Viac sa dozviete v pracovnom liste...
Tematický celok:
- Rozpustnosť
- Voda
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Opísať, ako sa rozpúšťajú látky.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Fyzika: Premeny skupenstva.
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Matematika - Pivo
Ako prví sa vareniu piva venovali Mezopotámčania. Archeológovia tvrdia, že to bolo 4000 rokov pred Kristom. Spomína sa dokonca aj v Epose o Gilgamešovi a v 3900 rokov starej sumerskej básni na oslavu patrónky pivovarníctva – Ninkasi. Najstarším dôkazom je 6000 rokov stará sumerská tabuľka, na ktorej sú zobrazení ľudia, ktorí pijú pivo slamkami zo spoločnej nádoby.
Dosť bolo historických faktov, poďme počítať.
Tematický celok:
- Slovné úlohy
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Riešiť jednoduché slovné úlohy. (1, 2, 3, 4, 5)
- Vedieť riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta. (2)
Medzipredmetové vzťahy:
Fyzika: Jednotky objemu
Stiahnite si dokument
Prírodoveda - Humulus lupulus
Je latinský názov rastliny, ktorú sme v pracovnom liste skryli do tajničky. Je liečivou trvácou rastlinou. Jej stonka sa ovíja a môže merať až niekoľko metrov. Môže sa dožiť až 30 rokov. Botanicky sa radí medzi konopovité a pivo by sme bez nej len ťažko pripravili.
Tematický celok: Rastliny
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied.
- Detailne pozorovať rôzne rastlinné druhy a identifikovať niektoré druhové rozdiely.