Legislatíva
Ombudsmanka: Som proti povinnej predškolskej dochádzke

Zmyslom návrhu je zavedenie povinného absolvovania škôlky pre rómske deti. Z pohľadu Polláka by opatrenie mohlo vyriešiť súčasnú situáciu, kedy títo žiaci často zlyhávajú v prvých ročníkoch základnej školy. "Ja som skôr zato, aby bolo predškolské vzdelávanie bezplatné a vykonávané tak, aby bolo pre rodičov atraktívne doniesť dieťa do materskej školy a nechať ho tam vzdelávať. Teda nie nútiť ich zákonom, ale privádzať ich k tomu dobrým fungovaním materských škôl," uviedla Jana Dubovcová.
Ján Hero z Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity podporil názor svojho šéfa. "Podľa nášho názoru je potrebné nájsť legislatívnu formu a na legislatívnej úrovni prijať zodpovedný krok, ktorý bude v prospech detí riešiť prípady, keď zo strany rodičov prichádza k nezodpovednému rozhodovaniu." Branislav Pupala z Katedry školskej pedagogiky Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity uviedol, že uvažovanie o zavedení povinnej predškolskej prípravy nie je dobrým vyústením. "Systém predprimárneho vzdelávania nie je v súčasnosti v takom stave, aby bolo možné zaviesť povinnú dochádzku bez toho, že tento krok vyvolá pomerne veľkú vlnu odporu," uviedol Pupala. Upozornil tiež na to, že nemožno hovoriť iba o predprimárnom vzdelávaní, ale hlavne o koordinovaných aktivitách, ktoré slúžia zlepšeniu starostlivosti o deti v ranom veku. Je to reálne?
Ministerstvo školstva sa na zasadnutí expertov nezúčastnilo. Dubovcová uviedla, že hlavnou prioritou je zistiť dostupnosť ku vzdelávaniu v predškolskom veku u rómskych detí. Vo všeobecnosti sa podľa nej treba pozrieť na to, akým spôsobom sú škôlky pripravené na prijímanie detí a ako sa rozhodujú o prijatí a neprijatí detí do zariadení. V ďalšom sa diskutovalo o stratégii SR pre integráciu Rómov do spoločnosti do roku 2 020 alebo dôvodoch, prečo v marginalizovaných rómskych komunitách vyrastá po roku 1 989 už tretia generácia ľudí bez šance zamestnať sa.
Zdroj: sme.sk
Štítky: materské školy