Prevádzka školy

Pätnásťroční píšu testy PISA, prvýkrát aj elektronicky

Pätnásťroční píšu testy PISA, prvýkrát aj elektronicky
Približne šesťtisíc žiakov z 231 základných a stredných škôl na Slovensku sa v týchto dňoch zapája do testovania čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti PISA.

Hlavné overovanie sa začalo v pondelok a potrvá do 27. apríla. Doposiaľ sa testovanie 15-ročných, ktoré zastrešuje OECD, konalo na Slovensku len v papierovej podobe. OECD však vo vybraných krajinách pripravuje prechod na elektronické testovanie PISA, prvýkrát sa do neho zapája aj Slovensko. "Testovanie PISA 2012 v elektronickej forme by malo u nás prebiehať približne na 223 školách z celkového počtu 231 škôl," povedala agentúre SITA riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská. Väčšina škôl využije na elektronické testovanie vlastné počítače, ktorými sú vybavené učebne. "Ich vhodnosť na testovanie bola pred testovaním overená diagnostickým softvérom, vyvinutým v medzinárodnom centre PISA," poznamenala Kanovská. Školy bez vhodného technického zabezpečenia sa na elektronickom overovaní buď nezúčastnia, alebo im notebooky požičia NÚCEM.

Štúdia OECD PISA zisťuje u školákov na Slovensku úroveň vzdelania z pohľadu požiadaviek trhu práce od roku 2003. U žiakov v posledných rokoch povinnej školskej dochádzky skúma čitateľskú, matematickú aj prírodovednú gramotnosť. Štúdia sa uskutočňuje každé tri roky, pričom jedna zo skúmaných oblastí je vždy hlavná a dve sú doplnkové. "Hlavnou doménou PISA 2012 je matematická gramotnosť," povedala Kanovská. Tento rok sa Slovensko v papierovej forme zapája aj do testovania finančnej gramotnosti. Vo väčšine škôl sa testovanie koná dva dni, ideálne hneď za sebou. "V prvý deň by malo prebiehať testovanie v papierovej forme a počas druhého dňa testovanie v elektronickej forme," poznamenala Kanovská. Testy budú vyhodnocovať počas budúceho roka, verejnosť sa s výsledkami oboznámi v decembri 2013. Cieľom štúdie OECD nie je hodnotiť výkony jednotlivých žiakov alebo škôl, ale sledovať výsledky vzdelávacích systémov zúčastnených krajín, ich zmeny a prinášať námety na zlepšenie vzdelávacej politiky.

Zdroj: SITA