Personalistika
Abeceda vedenia pedagogických a odborných zamestnancov

1. Dávajte jasné a úplné inštrukcie
Zamestnanec presne vie, čo sa od neho očakáva, a má z toho pocit istoty. Ak sú inštrukcie hmlisté a neúplné, zamestnanec stráca dôveru v nadriadeného a vzťah medzi nimi sa zhoršuje. Aby sa podriadený cítil bezpečne, musí vedieť, čo sa od neho chce a aký je najlepší spôsob, ako to urobiť. Tento druh podpory podriadeného môže prísť jedine od vedúceho. Z tohto dôvodu je nevyhnutné venovať dostatok času zadávaniu inštrukcií a príkazov. Poskytnúť príklad, kedykoľvek je to možné. Snažiť sa o jednoduché a logické vysvetlenia. Rovnako dôležité je uistiť sa o tom, či podriadený pochopil inštrukciu tak, ako bola zamýšľaná – je vhodné požiadať podriadeného o jej zopakovanie a vo vhodnom čase skontrolovať, či všetko prebieha podľa predstáv.
2. Komunikujte: dajte ľuďom vedieť, ako pracujú
Je dôležité povedať svojim podriadeným, či prácu vykonávajú dobre, alebo nie. Väčšina z nich (a hlavne noví) sa rada dozvie, ako svoju prácu robiť lepšie, a uvíta pomoc, ak bude poskytnutá správnym spôsobom. Jedna z najhorších vecí ako pre pracovnú produktivitu, tak aj pre vzťahy je nechať podriadených cítiť sa ako vo vákuu a zaujímať sa o nich minimálne či vôbec nie.
Podriadení spravidla rýchlo reagujú na to, čo dostávajú zo strany nadriadených a „vycítia“ aj reakcie svojich kolegov. To, čo im vadí najviac, je nezáujem. Za normálnych podmienok majú potrebu cítiť, že sú dôležitou súčasťou organizácie či oddelenia, a vedia aj to, že ich budúcnosť v zamestnaní závisí vo veľkej miere od podpory, ktorú od nadriadených získajú.
3. Nešetrite uznaním, ak je opodstatnené
Uznanie vyslovené podriadenému funguje ako pozitívne posilnenie – t. j. zvyšuje pravdepodobnosť, že dotyčný človek sa v budúcnosti bude správať tým spôsobom, ktorý vyslovenie pochvaly spôsobil. Inými slovami: jeden z najlepších spôsobov, ako upraviť správanie svojich podriadených, je chváliť ich za to, čo urobia dobre – je to účinnejšie než trestať ich za chyby.
4. Vtiahnite podriadených do rozhodovania
Existujú tzv. primárne problémy, ktoré môže riešiť len vedúci pracovník. Súčasne však múdry vedúci vie, že sú aj mnohé druhoradé problémy, ktoré je možné riešiť za spoluúčasti podriadených, ak sa im poskytne príležitosť. Vlastné rozhodnutia a riešenia sú spravidla podporované ochotnejšie, s väčším nasadením a nadšením než tie, ktoré sú nadiktované zvonku.
5. Majte dvere otvorené
Vedúci pracovník, ktorý je ľahšie prístupný, si buduje lepšie vzťahy ku spolupracovníkom, než taký, ktorého je ťažké vidieť a takmer nemožné hovoriť s ním. Je veľmi vhodné svojich podriadených priamo povzbudzovať, aby sami voľne prichádzali s návrhmi, námietkami či po radu. Aby to bolo možné, nesmú byť medzi vedúcim pracovníkom a žiadnym z podriadených fyzické či psychologické bariéry. Mať otvorené dvere kancelárie a zmieniť sa pracovníkom, aby občas zaskočili, zvyčajne nestačí. Efektívnemu vedeniu zodpovedá pracovať na tom, aby sa vytvorila atmosféra bez najmenšieho náznaku hrozby, ktorá bude podriadených podnecovať k tomu, aby bez obáv prichádzali s informáciami, problémami či návrhmi.
Viac sa dočítate v publikácii Profesijný rozvoj zamestnancov školy.