Personalistika

Autorita riaditeľa a budovanie jeho vzťahov so žiakmi

Autorita riaditeľa a budovanie jeho vzťahov so žiakmi
Riaditeľ školy si spolu so svojím pracovným kolektívom definuje rozmanité ciele, na základe ktorých chce svoju školu odlíšiť od iných škôl. Žiaci sú najdôležitejší „zákazníci“ a naplnenie týchto cieľov má byť v súlade s ich potrebami.

Riaditeľ je formálnou autoritou, no svojím pôsobením by mal získavať aj autoritu neformálnu. Autorita vychádza nielen z postavenia – z formálneho statusu, ale aj z rešpektu, s ktorým sa spájajú asociácie ako vážnosť, erudovanosť, profesionalita a iné. V slovníkoch pojmov sa so slovom autorita najčastejšie spájajú slovné spojenia: „všeobecne uznávaná vážnosť“ alebo „vplyv“ či „odborník, znalec“.

Chceme zdôrazniť, že mnohí žiaci nemajú možnosť zažiť riaditeľa ako výborného odborníka či znalca, nevidia jeho manažérske schopnosti, nepoznajú jeho danosti orientovať sa v legislatíve, neuvedomujú si jeho zdatnosť v problematike a pod. Zažívajú ho však vtedy, keď ho stretávajú na chodbe, vnímajú ho, ako komunikuje s pedagógmi, so žiakmi, počujú ho v príhovoroch, vnímajú jeho neverbálne prejavy.

Hovorí sa: „Prvý dojem je najdôležitejší.“ Preto kontaktný pohľad, vystupovanie či správanie sa sú dôležitými atribútmi vytvárania dojmu. Predkladáme vám pár námetov, ako sa môže riaditeľ aktívne snažiť o budovanie vzťahov so žiakmi, napr.:

  • pri plánovaní, napr. pri projektovaní, pri analýze potrieb žiakov a pod.

Riaditelia škôl si stále viac uvedomujú významnosť týchto činností, a tak ich sprístupňujú pedagógom aj žiakom. Zároveň tak podporujú samostatnosť a budujú lojalitu. Významným aspektom je pri tom budovanie/rozvíjanie vzťahov medzi pedagógmi a žiakmi, pretože majú prirodzenú (pracovnú) možnosť stretávať sa. Riaditeľ ako líder projektovania je hlavným nositeľom budovania vzťahov a sám má teda možnosť zapojiť sa do tohto procesu.

  • pri organizovaní, napr. pri vyučovaní, mimoškolských aktivitách a pod.

Riaditelia škôl čoraz viac zapájajú žiakov do aktivít školy, v rámci ktorých tiež vzniká priestor na budovanie/rozvíjanie vzťahov. Neznamená to, že riaditelia sami vykonávajú prípravné, realizačné či hodnotiace časti takéhoto organizovania. Zdôrazňujeme skôr riadiacu úlohu, keď od pedagógov požadujú, aby žiakov viedli k samostatnosti, tvorivosti, a to aktívnym zapojením.

Spolupráca pedagógov s riaditeľom školy má vyústiť aj do vytvorenia príležitostí, aby pedagóg mohol upozorniť riaditeľa na významné skutky žiaka/žiakov, ktoré si zaslúžia ocenenie. Následne by riaditeľ mal využiť krátku, no veľmi účinnú spätnú väzbu.

  • pri kontrole, napr. hospitácie a pod.

Aj v rámci kontroly plnenia programu výchovy a vzdelávania počas vyučovacích hodín môžu riaditelia využiť tento proces na budovanie vzťahov so žiakmi: od príjemného vstupu do miestnosti, krátkeho zvítania sa s pedagógom a žiakmi (hlavne, ak sú to žiaci, ktorých neučí). Opäť môže využiť pozitívnu spätnú väzbu.

Veríme, že podobných situácií by sa dalo v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu nájsť veľmi veľa. Treba si uvedomiť, že kvalitné vzťahy sa zakladajú na ich budovaní, čo znamená, že je potrebné vyvíjať takto nasmerovanú aktivitu.

Viac sa o budovaní vzťahov medzi riaditeľom a žiakmi dočítate v publikácii Poradca riaditeľa školy.