Chýba nám časť učiteľov, Gröhling to chce zmeniť

15.03.2021
Personalistika

Riaditelia škôl majú problém nájsť vyučujúcich na špecializované predmety. Absolventi uprednostňujú lepšie platené pozície.

Ich profesia je často nedocenená, ich úloha však nenahraditeľná. Riaditelia škôl majú akútny problém nájsť kvalifikovaných matematikárov, fyzikárov či informatikárov. Prieskumy ukazujú, že aj keď v odbore vyštudujú, uprednostnia lepšie platené pozície mimo školstva.
Niektoré pozície sa na školách zjavne obsadzujú ťažšie ako ostatné. Riaditeľke Základnej školy Dudova v Bratislave Hane Závodnej každý rok pošle žiadosť aj 20 pedagógov so špecializáciou slovenčina a dejepis. So zameraním na fyziku sa aktívne neprihlási ani jeden. Aj pedagogické fakulty zaznamenali za posledné roky pokles absolventov matematiky a fyziky. Na pracovnom portáli pre pedagógov Edujobs.cz bolo minulý týždeň zverejnených 37 voľných miest pre matematikárov a 23 pre fyzikárov, kým pozícii pre slovenčinárov ich bolo 15.
Vysoká fluktuácia Mnoho škôl sa sťažuje na chýbajúcich matematikárov, aj keď žiakom odovzdávajú kľúčové poznatky. „Ťažko sa môžete stať inžinierom alebo sa uplatniť v technických vedách, ak by ste nemali základy matematiky. Ide o rozvoj abstraktného a logického myslenia a získania praktických zručností,“ opisuje pre HN dôležitosť predmetu školský analytik Peter Zmeko.
Analýza projektu To dá rozum uvádza, že v roku 2017 na celom Slovensku končilo štúdium iba šesť fyzikárov. „Súvisí to s nastavením kritérií vysokých škôl. Sú to veľmi náročné štúdiá. Preto sa ľudia na tieto aprobácie hlásia menej,“ vysvetlil pre HN predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva Pavel Ondek.
Nedostatok pedagógov zo špecifickým zameraním nespôsobuje len nízky počet absolventov, ale aj ich fluktuácia do iných povolaní. „Učitelia informatiky sa môžu uplatniť v IT sektore. Jazykárov nám odoberajú firmy a jazykové školy, kde ich lepšie zaplatia,“ hovorí prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman. Analýza Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania v roku 2020 ukázala, že najčastejšie si zamestnanie v inom odbore hľadá 14 percent matematikárov a rovnaké množstvo učiteľov cudzích jazykov.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte