Posily pre učiteľov a žiakov: Vyše 930 asistentov a pomáhajúcich profesií, 300 digitálnych koordinátorov či 340 pomocných vychovávateľov

05.11.2021
Personalistika

Vďaka úsporám z eurofondov v sume 16,6 milióna eur budú naďalej na školách pôsobiť asistenti a podporné profesie. V školstve pribúdajú tiež nové pozície ako koordinátor klienta, školský digitálny koordinátor a pomocný vychovávateľ. Žiakov so špeciálnymi potrebami bude v systéme poradenstva navigovať koordinátor klienta. Školský digitálny koordinátor poskytne školám podporu pri digitalizácii a pomocný vychovávateľ sa bude venovať 5-ročným deťom v materských školách, ktoré potrebujú osobitnú pomoc.

Rezort školstva predlžuje projekt Pomáhajúce profesie v edukácií detí a žiakov o ďalší školský rok. Vďaka úsporám z eurofondov v objeme 16,6 milióna eur bude tak aj v školskom roku 2022/2023 pôsobiť na 361 školách 932 asistentov, špeciálnych pedagógov a školských psychológov zamestnaných cez tento projekt.

V školstve pribúdajú tiež nové profesie, ktoré boli dlhodobo žiadané: koordinátor klienta, školský digitálny koordinátor či pomocný vychovávateľ. Zaviesť ich umožnilo až schválenie troch kľúčových zákonov potrebných pre reformy v školstve.

„Kým doteraz sa musel každý rodič, ktorého dieťa má ťažkosti alebo špeciálne problémy, orientovať v systéme poradenstva sám, po novom ho bude celým systémom sprevádzať koordinátor klienta. Ten rodiča a žiaka nasmeruje k odborníkom a špecialistom, ktorých dieťa potrebuje,“ vysvetľuje štátna tajomníčka MŠVVaŠ SR Svetlana Síthová. 

Koordinátor klienta môže byť psychológ, špeciálny pedagóg, kariérový poradca, logopéd, liečebný pedagóg či sociálny pedagóg. Do praxe začne prichádzať spolu s reformou poradní od 1. januára 2023 a pridelený bude každému klientovi individuálnej odbornej starostlivosti v poradenskom zariadení.

Školský digitálny koordinátor na školách už začína pôsobiť a jeho pozícia je ukotvená v schválenej novele zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. V rámci pilotného projektu, na ktorý bolo vyčlenených 6,2 milióna eur, v školách už pôsobí viac ako 300 školských digitálnych koordinátorov. Ich úlohou je vzdelávať žiakov a učiteľov v oblasti využívania digitálnych technológií a zavádzať ich do praxe.

Pomocný vychovávateľ bude pomáhať pri adaptácii detí na prostredie v materských školách, pri prekonávaní jazykových či iných bariér, ale aj pri základných úkonoch, ako je osobná hygiena, stravovanie či odpočinok detí.

 

Zdroj: minedu.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte