Potrebné vlastnosti uvádzajúceho učiteľa

16.11.2011
Personalistika

Budúci možný uvádzajúci pedagogický alebo odborný zamestnanec by mal mať dostatok skúseností a zručností, ktoré práca samostatného pedagogického zamestnanca vyžaduje.

Mal by mať vysokú úroveň sebadôvery, aby dokázal podporiť a viesť aj začínajúcich kolegov, ktorí sa javia v niektorých aspektoch lepší ako je on sám (napr. zvládajú najnovšie technológie, majú talent na šport, tanec, vedia hrať na hudobný nástroj a pod.).

Uvádzajúci pedagogický alebo odborný zamestnanec by mal byť špičkovým komunikátorom a hlavne poslucháčom so schopnosťami dekódovať neverbálnu komunikáciu s vysokou úrovňou emocionálnej inteligencie.

Pre prácu poradcu, tútora sú dôležité:

  • vytrvalosť, dôslednosť a spoľahlivosť,
  • vyrovnanosť a odolnosť voči stresu,
  • komunikačné schopnosti a trpezlivosť,
  • schopnosť počúvať a empatia,
  • sebareflexia, autoregulácia a sebadôvera,
  • zodpovednosť a pozitívny prístup,
  • dobrý časový manažment,
  • profesijná hrdosť.

 

Jedným z kritérií výberu vhodného zamestnanca na túto pozíciu je aj jeho schopnosť pracovať na svojom profesijnom raste, schopnosť učiť sa.

Ďalším kritériom výberu uvádzajúceho pedagogického zamestnanca je profesijná skúsenosť a schopnosť odovzdávať ju, ktorá sa prejavuje:

  • zapájaním sa do odborných diskusií v rámci pedagogickej rady školy,
  • prezentáciou vlastných postrehov a skúseností kolegom a rodičom žiakov,
  • ochotou pripraviť otvorené, komentované hodiny ako súčasť práce PK a MZ,
  • aktívnou účasťou na konferenciách, seminároch, tvorivých dielňach,
  • publikovaním príspevkov v odborných časopisoch.

 

Vybrané z publikácie Profesijný rozvoj zamestnancov školy.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte