Školám chýbajú asistenti. Tisícky z nich pritom platia z eurofondov
Štátny rozpočet nevyčleňuje dostatok prostriedkov na podporný personál. Zamestnanie cez projekt prináša množstvo nevýhod.
V triedach majú mimoriadne dôležité poslanie. Asistenti pomáhajú učiteľom, aby sa do výučby rovnocenne zapájali všetci žiaci. Školy však dlhodobo hlásia, že ich nemajú dostatok. Viac ako tritisíc z nich navyše nemá istú budúcnosť. Sú totiž zamestnaní vďaka dvom európskym projektom, ktoré sú časovo obmedzené. Rezort školstva teraz predĺžil jeden z nich o ďalší rok. Pomocný personál to na jednej strane potešilo. Na druhej im tento úväzok prináša množstvo nevýhod. Riaditelia však nemajú v rozpočte prostriedky, aby im ponúkli stabilnú pozíciu.
Zamestnaní cez projekty
Pred dvoma rokmi zožal projekt Pomáhajúce profesie I obrovský úspech. Vďaka 40 miliónom z európskych štrukturálnych fondov do škôl nastúpilo 932 asistentov, špeciálnych pedagógov a psychológov. Panovala však zhoda, že to nebude stačiť. Preto sa do pol roka zrodila druhá časť projektu s rozpočtom 82 miliónov eur. Vďaka nej malo pribudnúť ďalších viac ako tritisíc špecializovaných pracovníkov.
Jednu pozíciu obsadila aj asistentka, ktorej celé meno máme v redakcii. Aj keď túto pracovnú príležitosť oceňuje, uprednostnila by normálny úväzok. „Oproti ostatným zamestnancom mám značné nevýhody. Často robím viac ako iní,“ opísala pre HN. Nemá napríklad nárok na žiadne náhradné voľno, aj keď musí suplovať hodiny. Ak by projekt skončil, nemala by miesto v škole isté.
Aj samotní riaditelia by uprednostnili dlhodobejšie riešenie. Predsedníčka Združenia základných škôl Alena Petáková by preferovala, aby boli financie na podporný personál nárokovateľné priamo z rozpočtu a normatívu. „Riešenie pracovno-právnych vzťahov týchto ľudí je komplikované. Po dvoch rokoch sa zaväzujete, že človeka zamestnáte na trvalý pracovný pomer,“ hovorí. Podľa jej slov nie je jasné, či by pre nedostatok financií musela zamestnanca prepustiť a zrušiť pracovné miesto.
Personál stále chýba
Vzdelávacie inštitúcie v súčasnosti nemajú na výber. Musia hospodáriť s rozpočtom, ktorý ministerstvo školstva prerozdelí zriaďovateľom podľa možností štátnej kasy. Tá vyčleňuje na asistenta mesačný normatív v sume 1 016 eur. Každá škola by mala mať pridelený počet podľa toho, koľko žiakov potrebuje individuálnejší prístup.
Zdroj: hnonline.sk
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre