Personalistika
Sociálna komunikácia ako jedna z foriem riešenia problémov

V sociálnej komunikácii s učiteľmi môže mať riaditeľ približne tri druhy vzťahov:
1. symetrický,
2. komplementárny,
3. metakomplementárny.
Na oboch stranách je to isté správanie, vo vzťahu je zdôraznená rovnosť. Obe osoby, riaditeľ aj učiteľ, môžu začať činnosť, kritizovať, radiť. Obe osoby, ako riaditeľ, tak aj jeho podriadený, majú tendenciu rovnosť vzťahov zdôrazňovať. Ak hovorí napr. riaditeľ o svojom úspešnom riešení istej problémovej situácie, uvedie učiteľ svoj rovnako významný úspech.
Riaditeľ dáva príkazy, kritizuje, radí, učiteľ skôr prijíma, počúva. Osoby si nie sú rovné.
Tento vzťah spočíva v tom, že riaditeľ umožňuje učiteľovi, aby používal určité manévrovanie alebo ho k tomu manévrovaniu núti. Učiteľ sa napríklad správa bezmocne a riaditeľ sa o neho stará. Učiteľ je síce v podriadenom postavení, ale vlastne celý vzťah na vyššej úrovni ovláda. Ako odborníci podčiarkujú, v základných vzťahoch môže dôjsť vplyvom okolností k presunu.
Tak sa napríklad vo vzťahu môže pôvodne komplementárny vzťah zmeniť na symetrický a neskôr na komplementárny v opačnom smere. Môže rovnako prísť k rôznym aktívnym pokusom o zmenu vzťahu, o jeho redefinovanie.
Vybrané z publikácie Personalistika v práci riaditeľa školy.