Učiteľov - mužov v školách drasticky ubudlo

29.11.2011
Personalistika

Kým v minulosti bola v školstve prevaha mužov, v súčasnosti sa situácia obrátila. Pedagógov - mužov výrazne ubúda. Pripisujú to nízkym platom a nelichotivému sociálnemu statusu. Hľadajú si iné uplatnenie s atraktívnejším ohodnotením, aby dokázali uživiť rodinu.

V michalovských stredných a základných školách učí vyše 700 pedagógov, z toho je len zhruba 25 percent mužov a toto číslo výrazne ovplyvňujú muži zo škôl s technickým zameraním. Bez nich by bol podiel mužov v michalovských školách ešte výrazne nižší.

Platy nie sú lákavé
Nedostatok mužov učiteľov pedagógovia pripisujú hlavne menšej atraktivite povolania, ktorú spôsobuje slabé ohodnotenie a nízky kredit učiteľského povolania v spoločnosti. „V minulosti bola prevaha práve mužov, ale vtedy mal aj učiteľ iné postavenie. Spoločnosť si ho viac vážila,“ povedala riaditeľka základnej školy na Moskovskej ulici Anna Hvizdová. Ako dodala, ani platy nie sú lákavé, a preto si muži hľadajú atraktívnejšie pracovné miesta. „Aj v našej škole učia len štyria muži,“ dodala.

Živiteľ rodiny si nemôže dovoliť byť učiteľom
Michal Poľakovský, učiteľ na základnej škole to vidí podobne. „V prvom rade je to o finančnom ohodnotení. Muž sa berie stále ako živiteľ rodiny, a preto takéto povolanie nie je pre neho finančne atraktívne.“ Milan Kušej, pedagóg zo strednej zdravotníckej školy, pôsobí v školstve od roku 1981 a súhlasí s tvrdením kolegov. „Finančný prínos ženy - učiteľky do rodiny je postačujúci, v prípade mužov - učiteľov to tak nie je. Muži sú nútení privyrábať si druhou prácou, čo ich vyčerpáva a demotivuje.“

Človek sa hanbí priznať, že je učiteľom
Sociálny status učiteľského povolania odradí mnohých nádejných učiteľov. „V minulosti boli veľmi vážené i ohodnotené profesie richtára, farára a učiteľa. Tá učiteľská veľmi klesla. Je to hlavne chyba spoločnosti, no tiež aj učiteľov, že takýto stav dopustili,“ uviedol Kušej. Poľakovský to zhodnotil krátko a výstižne: „Človek sa pomaly hanbí priznať, že je učiteľom.“ Často sa to prejavuje pri jednaní s rodičmi žiakov. „Hovorí sa, že učitelia sú druhí rodičia. Lenže učiteľ si nemôže dovoliť to, čo rodič, lebo v konečnom dôsledku rodičia nepodporia učiteľa, ale bezvýhradne podporujú svoje deti,“ povedal.

Správanie žiakov sa rapídne zhoršilo
Pedagógov trápi aj správanie žiakov. Podľa nich je to z roka na rok horšie a oni to nemôžu zvrátiť. „Na deti nemáme žiadne páky, aby sme ich prinútili učiť sa. Deti si dovoľujú stále viac. Je veľký rozdiel v správaní žiakov v minulosti a dnes. Zdá sa mi, že deti sú stále zákernejšie,“ zhodnotil Poľakovský. Ako dodal, keď v minulosti žiaci niečo vyviedli, vedeli si priznať chybu a znášať následky. Dnes si deti vinu nepriznajú a zatĺkajú. „Morálka je neskutočne uvoľnená oproti tomu, čo bolo pred 15 rokmi. Pre nich zhoršená známka zo správania nič neznamená. Na stredné školy ich aj tak prijmú.“ Stredoškolský učiteľ to zhodnotil ešte ostrejšie. „Učitelia už nie sú pre žiakov tými autoritami ako v minulosti. Z učiteľov sa stali poslušní „úbožiaci“,na ktorých sa môžu vyvŕšiť rodičia, žiaci, ktokoľvek bez toho, aby sa ich niekto zastal. Niet divu, že naše školstvo veľmi upadá,“ uviedol Kušej.

Autorita nie je otázkou pohlavia
Poľakovský je presvedčený, že keby bolo viac chlapov v školstve, tak by bola situácia trochu odlišná. „Myslím si, že je rozdiel medzi autoritou mužov a žien. Závisí to aj od osobnosti a akú má učiteľ povesť.“ Riaditeľka školy Anna Hvizdová tomu nepripisuje až taký veľký význam. „Nevidím nejaký veľký rozdiel medzi mužmi a ženami v otázke autority. Sú aj ženy, ktoré majú veľkú autoritu.“ Je presvedčená, že žiaci majú rešpekt hlavne pred pedagógmi predmetov, ktoré považujú za dôležité. „Pri slovenčine, matematike či angličtine majú väčší rešpekt.“

Zdroj: SITA (Korzár)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte