POČASIE - MAREC - 2018
Dobrý deň,
za hlavnú tému marcového KALEIDOSKOPU sme si zvolili počasie. Výber nie je náhodný, 23. marca je Svetový meteorologický deň. Pripomíname si ho ako výročie založenia WMO – Svetovej meteorologickej organizácie (špecializovaná organizácia v rámci OSN).
Pripravili sme pre vás niekoľko experimentov, ktoré spája téma počasia. Vyskúšajte si ich, či už bude vonku slnečno, veterno alebo daždivo. Prajeme vám dobrú náladu a „slnko v duši.“
Tím Školského portálu
Biológia - Kyslé dažde
Kyslý dážď vzniká následkom úniku oxidu siričitého a oxidov dusíka do atmosféry. Tam prechádzajú chemickými premenami a sú rozpustené v kvapkách vody v oblakoch. Tieto kvapky potom padajú na zem vo forme zrážok a môžu ovplyvniť kyslosť pôdy a chemickú rovnováhu vo vodnom prostredí.
Pripravili sme si pre vás pokus súvisiaci s kyslými dažďami.
Tematický celok: Životné prostredie organizmov a človeka Kyslé dažde
Poznať negatívne dopady kyslých dažďov na životné prostredie.
Analyzovať možnosti zabránenia vzniku smogu, skleníkového efektu, kyslých dažďov. ozónovej diery a hromadenia odpadov.
Stiahnite si dokument
Fyzika - Intenzita zrážok
Intenzita zrážok je množstvo zrážok, ktoré spadne na zem za stanovený časový interval. Môže byť v škále od veľmi slabej (0,1mm/h až 2,5 mm/h) až po veľmi silnú (viac ako 4,00 mm/h). Intenzita zrážok sa meria na vybraných meteorologických staniciach ombrogragom. Poznáme päť stupňov intenzity dažďa – veľmi slabý, slabý, mierny, silný a veľmi silný.
Pripravili sme si pre vás aktivitu – naučíte sa vyrábať a používať vlastný zrážkomer. Tak budete vždy vedieť, koľko napršalo.
Tematický celok:
- Skúmanie premien skupenstva látok
- Skúmanie vlastností kvapalín, plynov, tuhých látok a telies
Medzipredmetové vzťahy:
- Chémia: Vlastnosti látok.
Stiahnite si dokument
Chémia - Blesk
Blesk je silný elektrostatický výboj vytvorený počas búrky, býva sprevádzaný emisiou svetla. Na zemi majú blesky modro-biele sfarbenie, pretože v atmosfére sa nachádza veľké množstvo dusíka.
Pomocou dnešného experimentu si môžete pripraviť vlastný súkromný blesk. Nie je to nebezpečné, zostane vnútri skúmavky.
Tematický celok:
- Vlastnosti látok
- Kyseliny
- Oxidačno-redukčné reakcie
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vedieť zistiť pozorovaním vlastnosti látok.
- Dodržiavať zásady bezpečnej práce v chemickom laboratóriu.
Stiahnite si dokument
Matematika - Zrážky
Viete o tom, že zrážky môžeme deliť podľa skupenstva? Medzi kvapalné patrí dážď, mrholenie a rosa, medzi tuhé zasa mrznúci dážď, mrznúce mrholenie, sneh, krúpy, ľadové ihličky, námraza a pod. V našich príkladoch sme to nekomplikovali, zamerali sme sa len na dážď.
Tematický celok:
- Slovné úlohy
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Analyzovať text slovnej úlohy a diagnostikovať dané hľadané údaje potrebné pre riešenie úlohy.
Stiahnite si dokument
Prírodoveda - Oblaky
Prvé rozlišovanie oblakov je známe z 3. tisícročia pred Kristom, vytvorili ho v Mezopotámii a slúžilo na určovanie počasia. V novoveku sa triedeniu oblakov venoval francúzsky prírodovedec Jean Baptiste Lamark, svoju klasifikáciu publikoval už v roku 1802. Moderná sústava oblakov sa začala používať od roku 1896, o jej vznik sa zaslúžili Švéd H. M. Hildebrandsson a Angličan R. Abercromby. Pričinili sa aj o vydanie prvého atlasu oblakov.
My sme si pre vás pripravili experiment – pripravíte si vlastný oblak.
Tematický celok: Neživá príroda a skúmanie prírodných javov
- Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied.
- Navrhnúť spôsob merania rýchlosti a smeru prúdenia vzduchu.
- Navrhnúť spôsob, akým je možné merať množstvo zrážok.
- Realizovať dlhodobé pozorovanie znakov počasia a z výsledkov vyvodiť závery.