PÔDA - DECEMBER 2017
Dobrý deň,
postupne sme sa prepracovali k poslednému tohtoročnému Kaleidoskopu, desiatemu v roku 2017. Témou decembrového je trošku netradične „pôda“. Vedeli ste, že deň pred Mikulášom – 5.12. je medzinárodný deň pôdy? Pripravili sme pre vás niekoľko úloh a po pokusov, ktoré Vám umožnia pozrieť sa na ňu trošku inak.
Veríme, že sme vás v priebehu roka pozitívne prekvapili a najmä zaujali. Pokúsime sa v podobnom duchu pokračovať aj v nasledujúcom kalendárnom roku. Prežitie najmä pokojných sviatočných dní vám želá
Tím Školského portálu
Do skúmania v roku 2018!
Biológia - Nerasty
Nerasty sú prvky alebo zlúčeniny, majú kryštalickú štruktúru a vyskytujú sa v zemskej kôre. Inak sa na ne dívajú právnici, lebo podľa zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva – banský zákon – a ďalších doplňujúcich predpisov ide o nerastné suroviny, ktoré je možné ekonomicky využiť priamo alebo po úprave pre potreby ľudskej spoločnosti.
V pracovnom liste, ktorý sme si pre vás pripravili, sa zameriame na nerasty, ktoré sa vyskytujú v pôde.
Tematický celok:
- Neživá príroda a jej poznávanie.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Diskutovať o význame nerastných surovín pre človeka.
- Identifikovať vybrané minerálny a horniny.
Stiahnite si dokument
Fyzika - Pôda vo vode alebo voda v pôde
Čistiareň odpadových vôd je zariadenie, ktoré slúži na zbavenie nečistôt z vody a tak zabraňuje znečisťovaniu životného prostredia. Podľa nariadení EÚ musí mať každé mesto alebo obec nad 2 tisíc obyvateľov vybudovanú vlastnú čistiareň odpadových vôd a mestá nad 10 tisíc by mali mať pokročilejšiu čistiareň.
Pripravili sme pre vás experiment, budete čistiť vodu od pôdy a nielen od tej.
Tematický celok:
- Vlastnosti látok.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Skúmať vlastnosti kvapalných a tuhých látok.
Medzipredmetové vzťahy:
Chémia: Filtrácia
Biológia: Starostlivosť o životné prostredie
Stiahnite si dokument
Chémia - Čo obsahuje pôda?
Pôda je najvrchnejšou časťou zemskej kôry. Vzniká na styku vzájomného pôsobenia biosféry, atmosféry, litosféry a hydrosféry. Skladá sa z neživej časti – íly, hliny, piesok, kamienky, vzduch, vlhkosť a humus, živú zložku reprezentuje pôdny edafón.
Aké chemické látky obsahuje pôda? Ako sa do nej dostali? Ako ich môžeme určiť?
Vyskúšajte si pokusy v našom pracovnom liste.
Tematický celok:
- Látky a ich vlastnosti.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Získať návyky systematického pozorovania vlastností látok.
- Určiť rozdielne a spoločné vlastnosti látok.
- Pozorovať vlastnosti látok.
Stiahnite si dokument
Matematika - Poľnohospodárska pôda
Zamysleli ste sa niekedy nad jej definíciou? Odborníci tvrdia, že je to produkčne potenciálna pôda evidovaná v katastri nehnuteľností ako orná pôda, chmeľnice, vinice, ovocné sady, záhrady a trvalé trávnaté porasty.
V pracovnom liste sme si pre vás pripravili úlohy, v ktorých sa budete zaoberať výmerou poľnohospodárskej pôdy. Hádajte, kto jej má v EÚ najviac?
Tematický celok:
- Slovné úlohy.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta – tabuľky.
- Vedieť riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta.
Stiahnite si dokument
Prírodoveda - Delenie pôd
Odborníci delia pôdy podľa viacerých kritérií. Vedeli ste o tom, že existujú červeno-žlté pôdy? Alebo červené pôdy? Žltozeme? Čo majú gaštanové pôdy s gaštanmi? Černozeme asi poznáte. Spomenuli sme len niekoľko pôdnych typov.
Skúste náš experiment a zistíte, že nie je pôda ako pôda.
Tematický celok:
- Neživí príroda a skúmanie prírodných javov.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Získať návyky systematického pozorovania vlastností látok.
- Skúmať základné vlastnosti pôdy.