Vzdelávanie a výchova
Podnety zo zistení školskej inšpekcie

Z najnovších zistení školskej inšpekcie vyplýva:
V stanovení cieľov výchovy a vzdelávania sa uplatňovala zväčša taxonómia kognitívnych cieľov (zahrňovali oblasť vedomostí, intelektuálnych zručností, poznávacích schopností). Taxonómia afektívnych (zahrňovali oblasť pocitov, pojmov, hodnotovej orientácie, sociálno-komunikatívnych zručností) a výcvikových cieľov (zahrňovali oblasť motorických zručností a návykov s účasťou psychických procesov) sa dodržiavala málo.
Učitelia počas plnenia obsahu výchovy a vzdelávania v jednotlivých organizačných formách väčšinou primerane oboznámili deti s aktivitami, nie vždy však pomenovali očakávané výsledky, čo sa negatívne prejavilo pri overovaní plnenia stanovených cieľov prostredníctvom spätnej väzby.
Napríklad, učiteľ oznámil deťom, že budú v skupine maľovať známu rozprávku. Nepovedal však, čo od nich očakáva. Napríklad, že ich úlohou bude po dohode v skupine namaľovať všetky postavy s ich typickými znakmi. Tým, že deťom neboli jasné očakávania a cieľ, ich splnenie bolo problematické.
Nedostatkom pri práci s obsahom bolo slabé využitie témy aj podtémy (tematické projektovanie) obsahového celku učebných osnov v jednotlivých organizačných formách z hľadiska celostného rozvoja dieťaťa(väčšinou dominovali len v edukačnej aktivite). Učitelia dostatočne nevyužívali koncentráciu učiva okolo témy, prostredníctvom ktorej mali deti nadobúdať skúsenosti súbežne z viacerých oblastí. Špecifikácia činností s rozdielnou náročnosťou a diferenciácia robila problémy nielen vo vekovo heterogénnych triedach, ale aj homogénnych, pretože medzi deťmi boli značné odchýlky v úrovni rozvoja. Preto často dochádzalo k neprimeranému preťažovaniu, resp. podceňovaniu, nezohľadneniu či neuspokojeniu výchovno-vzdelávacích potrieb jednotlivých detí.
Dominantné zameranie cieľov na nižšie úrovne učenia sa v jednotlivých organizačných formách a vo všetkých vzdelávacích oblastiach nezodpovedalo hľadisku celostného rozvoja osobnosti dieťaťa (zameranie cieľov najmä na vnímanie, pozornosť, zapamätanie, porozumenie, napodobňovanie, analýzu, syntézu, málo na hodnotiace posúdenie a tvorivú činnosť).
O zisteniach školskej inšpekcie sa viac dozviete v publikácii Materská škola a jej riadenie.