Škola a rodina
Podozrenie na závislosť žiaka v škole

Rôznorodosť varovných signálov môže mylne viesť k obvineniu žiaka zo závislosti, pritom nevhodné správanie žiaka či jeho prejavy môžu byť následkom úplne iných dôvodov. Profesionalita v konaní jednotlivých zamestnancov školy by mala vychádzať z podobného reagovania v takýchto situáciách.
Odporúčame, aby bolo v školách jasne stanovené, ako má pedagóg postupovať pri podozrení z fajčenia žiaka. V praxi sa totiž v jednej škole stretávame s rozdielnymi prístupmi učiteľov, čo spôsobuje v žiakoch zmätok. To má vplyv na ich vnímanie a túto situáciu vidia ako subjektívny postoj učiteľa a nie ako konanie učiteľa s cieľom výchovne pôsobiť (teda žiaci vnímajú učiteľa ako nespravodlivého, prísneho, ľahostajného a pod. a nevidia v tom nevhodnosť situácie).
Ak má učiteľ u žiaka podozrenie na nejaký problém v súvislosti s návykovými látkami, v prvom rade by si mal premyslieť, ako so žiakom uskutoční rozhovor. Nie je vhodné okamžite reagovať, pretože v návale emócií môže učiteľ buď nevhodnou formuláciou, či správaním vytvoriť nepriaznivú atmosféru. Učiteľ by ani nemal rozhovor dlhšie odkladať.
V čase prípravy učiteľa na rozhovor by sa mala uskutočniť:
• sumarizácia informácií a postrehov o správaní žiaka od ďalších kolegov,
• ujasnenie si, že nejde o trestanie žiaka,
• organizácia prostredia a času,
• príprava na kontakt so žiakom (ako ho oslovím, ako ho pozvem na stretnutie a pod.),
• uvedomenie si cieľa rozhovoru (chcem, aby sa žiak priznal?, chcem, aby mi dôveroval, že môže za mnou prísť?, chcem ho upozorniť na nedodržiavanie vnútorného poriadku školy?, chcem mu dať informácie o odborníkovi? a pod.).
Súčasťou rozhovoru učiteľa a žiaka by malo byť vyjadrenie učiteľovej obavy o žiaka. Myslíme si, že už aj pri podozrení, že môže ísť o nejaký problém so závislosťou žiaka, by mali byť informovaní zákonní zástupcovia. Aj tento „oznam“ žiakovi sa nemusí uskutočniť nepríjemne. Máme skúsenosti, že ak žiakovi vysvetlíme náš záujem o neho aj náš strach z možných následkov jeho prípadnej závislosti a ustojíme žiakov hnev na nás, má to neskôr u neho pozitívnu odozvu.
Rodičia by o takýchto závažných informáciách mali byť rozhodne informovaní. Zo stretnutia je nevyhnutné urobiť zápisnicu, ktorá je súčasťou spisu žiaka.
V Pedagogicko-organizačných pokynoch na školský rok 2010/2011 je uvedené: „V prípadoch odôvodneného podozrenia z užitia alkoholu, resp. nelegálnej drogy u žiaka, riaditeľ školy alebo iný zodpovedný pedagogický zamestnanec kontaktuje príslušný útvar policajného zboru a v prípade ohrozenia života žiaka aj zdravotníkov, ktorí disponujú prostriedkami zodpovedajúcimi na zisťovanie alkoholu a požitia inej návykovej látky a majú na túto činnosť zo zákona aj oprávnenie. V prípade, ak sa požitie alkoholu, resp. nelegálnej látky potvrdí, riaditeľ školy postupuje podľa § 5 ods. 10 zákona č. 596/2003 Z. z.” (str. 12)
V prípadoch podozrenia z požitia nejakej látky sa v praxi stretávame s tým, že zamestnanci školy nevedia dať rodičom kompetentné informácie o tom, čo môže rodič v tejto situácii robiť. Ak má rodič záujem o spoznanie predmetnej látky, môže škola v citlivom rozhovore s ním odporučiť nasledovné postupy:
• rodič môže ísť s dieťaťom k lekárovi a nechať vyšetriť jeho krv a moč,
• rodič môže v lekárni zakúpiť tzv. drogový tester, ktorým môže z moču zistiť požitie drogy,
• rodič môže ísť s dieťaťom na vyšetrenie do centra drogových závislostí.
Často práve pedagógovia zachytia v rozhovore s rodičom pocity zúfalstva, beznádeje, paniky. Je skvelé, ak učitelia dokážu podporiť rodičov v tom, aby vyhľadali odbornú pomoc. Môžu im dať konkrétne kontaktné informácie a vyjadria spolupatričnosť pri riešení problému dieťaťa/žiaka.
Vybrané z publikácie Poradca riaditeľa školy, kde nájdete i Vzor zápisnice o porušení školského poriadku.