Dobrý deň,
chcela by som sa spýtať na prepadávanie žiaka. Ide o prváka ZŠ, ktorý už mal rok odklad, ale napriek tomu neprospieva. V pedagogicko-psychologickej poradni neodporučili začleniť, ale rovno špeciálnu základnú školu. Rodičia to však zamietli. Na špeciálneho pedagóga sme peniaze nedostali. Tento žiak nekomunikuje s učiteľmi, vydáva rôzne zvuky, robí si na hodine čo chce. Vôbec nezvládol prvý polrok. S rodičmi pravidelne komunikujeme, vždy je vyhotovený aj písomný záznam podpísaný oboma stranami, ale stále odmietajú špečiálnu školu. Tak sa chcem spýtať, či máme nejaké iné možnosti, ako túto situáciu riešiť? A ak nemáme, tak koľkokrát môže vlastne prepadnúť? Nevieme si predstaviť, že by postúpil do ďalšieho ročníka, keď vlastne nevie písať, čítať a ani počítať. Odporúčame rodičom, aby konali v záujme svojho dieťaťa, ale nepomáha.
Za odpoveď ďakujem.
Po, 02/03/2020 - 15:05
#1
Prepadávanie žiaka
Ak pedagogicko -psychologická poradňa, CPPPaP, odporučila žiakovi špeciálnu školu, tak mu muselo byť psychologickým vyšetrením diagnostikované mentálne postihnutie. MP spadá pod zdravotné postihnutie a to je už v kompetencii centier špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) a nie CPPPaP. Tam malo byť dieťa poradňou odporučené na prípadné ďalšie odborné vyšetrenie a určenie následného postupu vo vzdelávaní. Žiakovi nie je očividne zabezpečená adekvátna forma vzdelávania a opakovanie ročníka v tomto prípade nič nerieši (inak to, koľkokrát môže žiak opakovať ročník je uvedené v MP 22/2011 na hodnotenie žiakov ZŠ - Žiak, ktorý neprospel v čase, keď plní povinnú školskú dochádzku, môže opakovať ročník len raz, vo výnimočných prípadoch, ak je to v prospech žiaka, aj viackrát.). Jednoznačne chýba efektívna komunikácia medzi poradenským zariadením, školou, rodičmi. Rodič má právo nesúhlasiť so vzdelávaním v špeciálnej základnej škole (aj napriek odporúčaniu poradenského zariadenia) a môže požiadať napr. o integráciu alebo o vzdelávanie v špeciálnej triede ZŠ. V prípade integrácie by sa žiak vzdelával podľa VP pre žiakov s mentálnym postihnutím. Ak ste jeho kmeňová škola, nemôžete odmietnuť vzdelávať takéhoto žiaka, ak o to rodič žiada. Postupy a odporúčania vo vzdelávaní takéhoto žiaka (odporúčanie na asistenta učiteľa, návrh na vypracovanie IVP, zabezpečenie špeciálnopedagogického servisu atď.) majú byť ale uvedené v správe z diagnostického vyšetrenia CŠPP.