Prevádzka školy
Kľúčovým prvkom pre rozvoj čitateľskej gramotnosti je učiteľ

Žiaci by si mali čitateľské zručnosti a návyky vytvárať už v raných fázach vzdelávania tak, aby ich mali na konci základnej školy dobre zvládnuté a zvyky pevne zakorenené. Na ďalších stupňoch vzdelávania je úlohou pedagógov oboje upevňovať, podporovať a súčasne rozvíjať niektoré zložitejšie prvky čitateľských zručností, ktoré si vyžadujú rozvinuté abstraktné myslenie. Vyplýva to z Národnej stratégie zvyšovania úrovne a kontinuálneho rozvíjania čitateľskej gramotnosti. Informáciu o národnej stratégii predkladá ministerstvo školstva na rokovanie vlády. Rezort školstva zároveň tvrdí, že rozvíjanie čitateľskej gramotnosti tvorí jeden z hlavných cieľov celého vzdelávacieho procesu na Slovensku.
Kľúčovým prvkom pri rozvoji čitateľskej gramotnosti žiakov a mládeže je podľa stratégie okrem rodičov aj učiteľ. "Preto je nevyhnutné, aby učitelia získali kvalitné vzdelanie, ktoré im poskytne solídne základy v pedagogickom výskume a metodológii. Kvalita učiteľov je v rámci školy tým najdôležitejším faktorom, ktorý má vplyv na výsledky žiakov v čitateľskej gramotnosti," uvádza sa v stratégii s tým, že učitelia by mali byť počas celej svojej profesijnej dráhy dostatočne podporovaní v tom, aby prehodnocovali svoje vzdelávacie potreby a získavali nové znalosti, zručnosti a schopnosti, vrátane čitateľských znalostí a zručností.
Národná stratégia obsahuje údaje o strategických partneroch, vymedzuje základné princípy, prináša SWOT analýzu, zdôrazňuje hlavné oblasti intervencie a odporúčania aj ciele. Hlavným cieľom je vytvoriť funkčný systém formálneho vzdelávania s prepojením na neformálne vzdelávanie, a to od predškolského veku až po dospelú populáciu vrátane seniorov. Medzi špecifické ciele patrí napríklad pripraviť do konca roku 2020 návrh potrebných legislatívnych zmien v nadväznosti na potrebu rozvoja čitateľskej gramotnosti. Ďalej tiež zvýšenie nárokov na kvalifikačné predpoklady učiteľa, vyčleniť každý rok peniaze pre školy na obnovu knižničných fondov či prehodnotenie metodiky tvorby, schvaľovania a vydávania učebníc a učebných materiálov. Strategickým cieľom je pritom zlepšiť výsledky slovenských žiakov, aby v testovaní PISA 2018 dosiahli úroveň čitateľskej gramotnosti nad úroveň priemeru krajín OECD.
Čitateľská gramotnosť sa považuje za existenčnú a základnú kompetenciu vzdelaného človeka, bez ktorej nemožno dosiahnuť všetky ďalšie kompetencie. Jeden z najvýraznejších vplyvov na výsledky žiakov v SR má sociálne zázemie žiakov. Žiaci s najnižším socioekonomickým statusom výrazne zaostávajú v porovnaní so žiakmi s najvyšším ekonomickým statusom.
Finančné zabezpečenie jednotlivých cieľov vrátane ich kvantifikácie, termínov a odhadovaných nákladov bude súčasťou Akčného plánu k Národnej stratégii zvyšovania úrovne a kontinuálneho rozvíjania čitateľskej gramotnosti. Úloha vytvoriť národnú stratégiu vyplynula z vecného a časového plánu opatrení na zlepšenie výsledkov žiakov v medzinárodnom meraní OECD – štúdia PISA, ktoré vzal na vedomie Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport 9. októbra 2014. Pôvodný materiál schválili na gremiálnej porade ministra 23. novembra 2015 a v decembri 2015 ho odovzdali Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Súčasný materiál je jeho formálnou aktualizáciou. Výsledky v čitateľskej gramotnosti patria medzi kľúčové oblasti aj podľa Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2016 – 2020.
Zdroj: SITA