Prevádzka školy

Kľúčovým prvkom pre rozvoj čitateľskej gramotnosti je učiteľ

Kľúčovým prvkom pre rozvoj čitateľskej gramotnosti je učiteľ
Cieľom národnej stratégie zvyšovania úrovne čitateľskej gramotnosti je zlepšiť výsledky slovenských žiakov, aby v testovaní PISA 2018 dosiahli úroveň čitateľskej gramotnosti nad úroveň priemeru krajín OECD.

Žiaci by si mali čitateľské zručnosti a návyky vytvárať už v raných fázach vzdelávania tak, aby ich mali na konci základnej školy dobre zvládnuté a zvyky pevne zakorenené. Na ďalších stupňoch vzdelávania je úlohou pedagógov oboje upevňovať, podporovať a súčasne rozvíjať niektoré zložitejšie prvky čitateľských zručností, ktoré si vyžadujú rozvinuté abstraktné myslenie. Vyplýva to z Národnej stratégie zvyšovania úrovne a kontinuálneho rozvíjania čitateľskej gramotnosti. Informáciu o národnej stratégii predkladá ministerstvo školstva na rokovanie vlády. Rezort školstva zároveň tvrdí, že rozvíjanie čitateľskej gramotnosti tvorí jeden z hlavných cieľov celého vzdelávacieho procesu na Slovensku.

Kľúčovým prvkom pri rozvoji čitateľskej gramotnosti žiakov a mládeže je podľa stratégie okrem rodičov aj učiteľ. "Preto je nevyhnutné, aby učitelia získali kvalitné vzdelanie, ktoré im poskytne solídne základy v pedagogickom výskume a metodológii. Kvalita učiteľov je v rámci školy tým najdôležitejším faktorom, ktorý má vplyv na výsledky žiakov v čitateľskej gramotnosti," uvádza sa v stratégii s tým, že učitelia by mali byť počas celej svojej profesijnej dráhy dostatočne podporovaní v tom, aby prehodnocovali svoje vzdelávacie potreby a získavali nové znalosti, zručnosti a schopnosti, vrátane čitateľských znalostí a zručností.

Národná stratégia obsahuje údaje o strategických partneroch, vymedzuje základné princípy, prináša SWOT analýzu, zdôrazňuje hlavné oblasti intervencie a odporúčania aj ciele. Hlavným cieľom je vytvoriť funkčný systém formálneho vzdelávania s prepojením na neformálne vzdelávanie, a to od predškolského veku až po dospelú populáciu vrátane seniorov. Medzi špecifické ciele patrí napríklad pripraviť do konca roku 2020 návrh potrebných legislatívnych zmien v nadväznosti na potrebu rozvoja čitateľskej gramotnosti. Ďalej tiež zvýšenie nárokov na kvalifikačné predpoklady učiteľa, vyčleniť každý rok peniaze pre školy na obnovu knižničných fondov či prehodnotenie metodiky tvorby, schvaľovania a vydávania učebníc a učebných materiálov. Strategickým cieľom je pritom zlepšiť výsledky slovenských žiakov, aby v testovaní PISA 2018 dosiahli úroveň čitateľskej gramotnosti nad úroveň priemeru krajín OECD.

Čitateľská gramotnosť sa považuje za existenčnú a základnú kompetenciu vzdelaného človeka, bez ktorej nemožno dosiahnuť všetky ďalšie kompetencie. Jeden z najvýraznejších vplyvov na výsledky žiakov v SR má sociálne zázemie žiakov. Žiaci s najnižším socioekonomickým statusom výrazne zaostávajú v porovnaní so žiakmi s najvyšším ekonomickým statusom.

Finančné zabezpečenie jednotlivých cieľov vrátane ich kvantifikácie, termínov a odhadovaných nákladov bude súčasťou Akčného plánu k Národnej stratégii zvyšovania úrovne a kontinuálneho rozvíjania čitateľskej gramotnosti. Úloha vytvoriť národnú stratégiu vyplynula z vecného a časového plánu opatrení na zlepšenie výsledkov žiakov v medzinárodnom meraní OECD – štúdia PISA, ktoré vzal na vedomie Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport 9. októbra 2014. Pôvodný materiál schválili na gremiálnej porade ministra 23. novembra 2015 a v decembri 2015 ho odovzdali Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Súčasný materiál je jeho formálnou aktualizáciou. Výsledky v čitateľskej gramotnosti patria medzi kľúčové oblasti aj podľa Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2016 – 2020.

Zdroj: SITA

→ všetky správy