Prevádzka školy
Komunikácia v materinskom jazyku ako jedna z kľúčových kompetencií z hľadiska vzdelávania

Ak by žiaci zostali len na tejto úrovni, dosiahli by iba nevyhnutné minimum. Vyučovací proces ich preto musí pripravovať aj na to, aby boli schopní využívať svoje komunikačné kompetencie aj v sociálnej interakcii, t. j. aby boli pripravení reagovať primeraným a kreatívnym spôsobom v rôznych spoločenských a kultúrnych súvislostiach, a to v škole, v rámci odbornej prípravy, v rodine či vo voľnom čase.
Čo tento všeobecný cieľ predpokladá? Odpoveď na túto otázku môžeme zhrnúť do nasledujúcich bodov:
1. vnímať okolitý svet a osvojovať si bohatstvo materinského jazyka v kontakte s ostatnými ľuďmi, s ktorými žiak prichádza do styku (z najužšieho i vzdialenejšieho okolia);
2. osvojiť si poznatky o gramatickom systéme jazyka, o jeho slovnej zásobe, o funkciách jazyka (dorozumievacej, poznávacej, kultúrnoreprezentatívnej, národnoreprezentatívnej, estetickej a iných);
3. osvojiť si poznatky o rozličných komunikačných situáciách a prispôsobiť im výber jazykových prostriedkov (napr. inak komunikujeme v škole na vyučovaní a inak sa vo voľnom čase zhovárame s rodičmi či priateľmi);
4. osvojiť si schopnosť rozlišovať a používať rôzne typy textov (odborná literatúra, beletria, časopisy, internetové zdroje informácií atď.), vyhľadávať, zhromažďovať a – čo je mimoriadne dôležité z hľadiska kvantitatívnej záplavy informácií rozličnej kvality a hodnoty – selektovať informácie;
5. osvojiť si schopnosť formulovať a vyjadrovať ústne a písomné argumenty presvedčivým spôsobom.
Tieto body určite nie sú vyčerpávajúce, ale môžu byť dobrým odrazovým mostíkom k ďalším kompetenciám, pretože pozitívny postoj ku komunikácii v materinskom jazyku je predpokladom kritického a konštruktívneho dialógu či záujmu o nadväzovanie kontaktov s ostatnými ľuďmi (nielen tých virtuálnych „online kontaktov“, ale aj reálnych, bezprostredných kontaktov, takpovediac „z tváre do tváre“). Len tak si môžu žiaci a študenti už od školských čias uvedomovať vplyv jazyka na ostatných i potrebu chápať a používať ho pozitívnym a sociálne zodpovedným spôsobom.
autor: Mgr. Marián Macho, PhD.