Prevádzka školy

Metodické orgány – poradné orgány riaditeľa školy

Metodické orgány – poradné orgány riaditeľa školy
Metodické orgány (ďalej len „MO“) majú nezastupiteľné postavenie v rámci zložiek riadenia školy. Ide o skupinu pedagogických zamestnancov školy, ktorá vzniká na základe rozhodnutia riaditeľa školy s cieľom plniť vecné úlohy a napĺňať výchovno-vzdelávacie ciele. Aké sú ich úlohy a na akých princípoch má stáť plán ich činnosti?

Postavenie metodických orgánov v základných školách stanovuje § 4 Legislatíva MŠ SR č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení Legislatíva č. 224/2011 Z. z. Riaditeľ školy zriaďuje pre pedagogických zamestnancov prvého stupňa metodické združenia a pre učiteľov druhého stupňa predmetové komisie ako svoje poradné a iniciatívne orgány. Môže zriadiť aj metodické združenie triednych učiteľov. Ustanovenie metodických orgánov v stredných školách nie je v súčasnosti upravené žiadnym právnym predpisom.

Ak chce mať riaditeľ školy v MO významného pomocníka pri riadení školy, jeho práca s nimi nemôže byť náhodná a krátkodobá, ale sa musí stať plánovitou so zameraním na dlhodobejšie pôsobenie. Uplatňuje predvídavosť, vhodne zapája vedúcich MO do poznania a uskutočňovania poslania školy.

Vedúcemu MO možno delegovať:
• Koordinovanie práce učiteľov s rovnakou alebo príbuznou aprobáciou učebných predmetov v komisii, ktorej je vedúcim.
• Plánovanie riadenia práce jednotlivých vyučujúcich, ktorí sú členmi MO.
• Riadenie a kontrolu dodržiavania pracovnej disciplíny, ako aj odbornej stránky vyučovania v rámci pôsobnosti MO – zodpovednosť za stav úrovne vyučovania určených predmetov.
• Kontrolu činnosti jednotlivých vyučujúcich – členov MO (dodržiavanie schválených rámcových učebných plánov, učebných osnov, tematických výchovno-vzdelávacích plánov a pod.).
• Vykonávanie hospitačnej činnosti a analýz vyučovacích hodín v spolupráci s vedením školy.
• Spracovanie podkladov na analýzu výchovno-vzdelávacieho procesu v určených predmetoch pre vedenie školy.
• Predkladanie účinných opatrení na odstránenie zistených nedostatkov v danom predmete.

Súčasťou riadiacej a organizátorskej práce MO je plánovacia činnosť. Určenie cieľov a spôsobov na ich dosiahnutie sa uskutočňuje prostredníctvom plánovania. Nevyhnutnou súčasťou je dobrý plán činnosti. Ak má len postavenie formálno-administratívneho prostriedku na evidovanie a vykazovanie práce členov, je nepotrebný.

Plán je možné prepracúvať a dopĺňať. Nemá byť len zoznamom akcií a opatrení, ale predovšetkým má obsahovať:
• vymedzenie cieľov a metód ich dosahovania,
• určenie termínov plnenia úloh na dosiahnutie cieľov,
• vymedzenie zodpovednosti za ich splnenie a
• postup kontroly a hodnotenia.

Aby plán práce MO spĺňal všetky potrebné náležitosti, pri jeho tvorbe je nevyhnutné vychádzať:
• zo školského vzdelávacieho programu,
• z koncepčného zámeru rozvoja školy,
• zo správy o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach za predchádzajúci školský rok,
• z analýzy výsledkov činnosti MO za predchádzajúci školský rok,
• z plánu hlavných úloh školy,
• z pedagogicko-organizačných pokynov MŠVVaŠ SR,
• z aktuálnych podmienok školy, vzdelávacích potrieb pedagogických a odborných zamestnancov.
 

Viac sa dočítate v publikácii Poradca riaditeľa školy.