Prevádzka školy

Na Slovensku sa vzdeláva okolo 4500 intelektovo nadaných detí

Na Slovensku sa vzdeláva okolo 4500 intelektovo nadaných detí
V súčasnosti sú pre deti so všeobecným intelektovým nadaním zriadené štyri základné školy, z ktorých je jedna štátna a tri sú súkromné. V každej generácii sa predpokladá, že počet mimoriadne rozumovo vyspelých jedincov sa pohybuje okolo dvoch až piatich percent.

Zo 700.000 detí, ktoré navštevujú základnéstredné školy na Slovensku, sa podľa vzdelávacieho programu pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním vzdeláva okolo 4500 detí.

Tento štátny vzdelávací program bol vytvorený v roku 2009 a vychádzal zo skúseností získaných počas experimentálneho overovania výučby týchto detí v rokoch 1993-2007 a následného fungovania škôl a tried pre nadaných žiakov. Do úvahy sa brali aj skúsenosti získané pri integrovanej edukácii intelektovo nadaných žiakov, ktorá sa realizuje od roku 2000. "Oproti edukačnému programu pre bežné školy a gymnáziá, kladie ten pre nadané deti väčší dôraz na cudzí jazyk, prírodovedu a matematiku. Na úrovni nižšieho stredného vzdelávania na dva cudzie jazyky, matematiku, informatiku či výchovu umením. Vo vyššom strednom vzdelávaní sa zameriava na voliteľné predmety podľa individuálnych schopností a záujmov žiakov," povedala pre TASR hovorkyňa Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Vzdelávacie štandardy pre intelektovo vyspelých žiakov sa podľa nej nelíšia od štandardov platných pre celú populáciu. Potenciál jednotlivých žiakov sa má zabezpečovať s ohľadom na ich nadanie a je nevyhnutné, aby sa žiaci rozvíjali vo všetkých oblastiach vzdelávania. Keďže im tradičná forma výučby nevyhovuje, môžu si v porovnaní s inými školami rôzne spájať či presúvať vyučovacie predmety, obohacovať obsah vzdelávania a využívať rôzne vyučovacie metódy. Obsah edukácie sa častejšie individualizuje až na gymnáziu, a to formou voliteľných predmetov.

V súčasnosti sú pre deti so všeobecným intelektovým nadaním zriadené štyri základné školy, z ktorých je jedna štátna a tri sú súkromné. Rovnako pôsobí aj jedno štátne osemročné gymnázium a jedno súkromné gymnázium. Všetky tieto vzdelávacie inštitúcie sa nachádzajú v Bratislave. V 31 základných školách po celom Slovensku sú však pre týchto žiakov zriadené triedy, v ktorých sa postupuje podľa určeného vzdelávacieho programu pre nadpriemerne nadané deti. "Zriaďovanie takýchto tried pokladáme za dostatočné v školách menších miest, vzhľadom na to, že počet žiakov s vysoko nadpriemerným intelektom, identifikovaným pri diagnostike v centrách pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, neprevýši dve percentá z populácie," dodala Dupaľová Ksenzsighová.

Pod odborným dohľadom Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) sa intelektovo nadaní žiaci začali cielene vzdelávať v roku 1993, a to v experimentálnych triedach najskôr v Bratislave a postupne aj v 30 školách v celej SR. V rámci tohto projektu vznikla v Bratislave v roku 1998 prvá základná škola a v ďalšom roku bola rozšírená o osemročné gymnázium. V roku 2000 sa začalo experimentálne overovať aj vzdelávanie žiakov s intelektovým nadaním integrovanou formou v bežných triedach. Legislatívne je vzdelávanie žiakov s nadpriemerným intelektom zakotvené od roku 2005.

Zdroj: trnavadnes.com