Prevádzka školy

Podnikanie materskej školy

Podnikanie materskej školy
V súčasnosti sa nachádzame v období skutočne veľkých zmien, čo sa týka jednak rezortu školstva, ale aj celej spoločnosti. Samozrejme, je jasné, že školstvo nemôže stratiť zo zreteľa svoj hlavný a základný cieľ, a to výchovu a vzdelávanie, že nemôže na úkor toho rozvíjať činnosti, ktoré by mohli v nejakej miere tento proces narušiť, prípadne ohroziť, avšak pokiaľ sa dokáže v danej situácii dostatočne zorientovať, možno nájde riešenie na získanie chýbajúcich finančných prostriedkov aj formou vlastnej podnikateľskej činnosti škôl.

Pre začiatok podnikania je mimoriadne dôležité vypracovanie podnikateľského zámeru — plánu podnikateľskej činnosti. Existuje mnoho firiem, ktoré takéto dokumenty na objednávku vypracujú pre potenciálneho podnikateľa, omnoho lepším a finančne nenáročným riešením je vypracovanie zámeru vlastnými silami.

Na takýto dokument nie je presne určená schéma, má však obsahovať základné atribúty a jeho rozsah nemusí byť príliš veľký. V praxi sa skôr osvedčuje základný materiál nie veľkého rozsahu (2 — 4 strany), ktorý sa časom dopĺňa o rôzne analýzy, hodnotenia, prípadné zmeny.

Najjednoduchšia forma podnikateľského zámeru pozostáva z dvoch častí:

  • 1. časť obsahuje základné údaje o budúcom podnikateľovi (v našom prípade materskej školy), stručnú charakteristiku samotného podnikateľského zámeru (v čom konkrétne chce podnikať a ako), určité skutočnosti, na základe ktorých sa rozhodol pre podnikanie (napr. snaha o získanie finančných prostriedkov takouto formou, legislatívne možnosti, určitý dopyt po podnikateľskej aktivite, ktorú sa chystá uskutočňovať). Zároveň treba uviesť aj predpoklady a podmienky na úspešné podnikanie (napr. nevyužitý priestor, voľné pracovné sily), a tiež opodstatnený predpoklad, že bude o jeho podnikanie záujem (mal by si ešte predtým vypracovať prieskum trhu — dopyt po podnikateľskej činnosti, záujem o ňu).
     
  • 2. časť by sa mala zamerať na samotný cieľ podnikania, čo by v skutočnosti mal predstavovať očakávaný zisk (podnikanie sa vždy uskutočňuje práve s očakávaním zisku, v inom prípade sa nedá hovoriť o podnikaní). Takže v tejto časti je vhodné zanalyzovať silné a slabé stránky podnikateľského subjektu, vytýčiť si reálny cieľ a vytvoriť plán, ako tento cieľ chce podnikateľ dosiahnuť (aj v akom časovom horizonte). Takto konkrétne si treba stanoviť určité parametre (najmä koľko a za aký čas) práve pre účely hodnotenia stanoveného cieľa.

 

Rozsiahlejšia verzia podnikateľského zámeru obsahuje mnoho iných položiek, ako napr. zmluvných dodávateľov, analýzy, marketing, organizačnú a riadiacu štruktúru, riziká, spôsob riešenia straty, možnosti úverovania a preklenutia období finančných nedostatkov a pod. Pre potreby materských škôl je však úplne postačujúca jednoduchá verzia, ktorá má rozsah 2 — 4 strany, a obsahuje iba základné informácie.

Vybrané z publikácie Právo v materskej škole.