Prevádzka školy

Pri výučbe finančnej gramotnosti má učiteľom pomôcť nová metodika

Pri výučbe finančnej gramotnosti má učiteľom pomôcť nová metodika
Pri vyučovaní finančnej gramotnosti má učiteľom pomôcť nová metodika, ktorú zverejnilo ministerstvo školstva na svojej stránke. “Vyučovanie finančnej gramotnosti bude efektívnejšie a žiakov bude sprevádzať počas celého štúdia,” uvádza hovorkyňa rezortu školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová s tým, že sú v nej načrtnuté možné metódy, formy, prípadne aktivity na rozvíjanie vedomostí a zručností detí v tejto oblasti.

Slovenskí žiaci v zručnostiach z finančnej gramotnosti zaostávajú za tými z ostatných krajín OECD, čo preukázalo aj posledné medzinárodné testovanie PISA. Naši 15-roční žiaci skončili pri testovaní pod priemerom OECD z vedomostí ako napríklad používať peniaze, platobnú kartu, ako si naplánovať rozpočet a výdavky či v pochopení finančných rizík pri úveroch a investovaní.

Metodika k vyučovaniu finančnej gramotnosti v slovenských školách obsahuje návrh konkrétnych tém, ktoré možno zakomponovať počas vyučovania jednotlivých predmetov. “Napríklad v prvom ročníku základnej školy je možné finančnú gramotnosť rozvíjať na hodinách matematiky pri téme sčítania a odčítania prirodzených čísel a na etickej výchove pri téme ako si chrániť svoje veci i veci iných,” uvádza Dupaľová Ksenzsighová. Prílohou metodiky je aj slovník základných pojmov a učebné texty vybraných tém pre učiteľov.

Ako uvádza ministerstvo, finančná gramotnosť má charakter prierezovej témy, čo znamená, že sa nevyučuje ako samostatný predmet. Rovnako nie je určené, v ktorom ročníku sa táto téma musí učiť. Rozhodnutie je v kompetencii riaditeľa školy. Povinnosťou školy je však vyučovať finančnú gramotnosť tak, aby každý žiak na konci 1. a 2. stupňa základnej školy a strednej školy dosiahol zadefinované vedomosti.

Metodiku pre základné a stredné školy pripravili Štátny inštitút odborného vzdelávania a Štátny pedagogický ústav. Zverejnená je na internetovej stránke ministerstva