Prevádzka školy
Prieskum: Podmienky na výučbu anglického jazyka sú nedostatočné, tvrdia učitelia

Podmienky na výučbu anglického jazyka na Slovensku, najmä v základných školách, vnímajú učitelia anglického jazyka ako nedostatočné. Vyplýva to z prieskumu British Council Slovensko medzi učiteľmi anglického jazyka zameranom na hodnotenie kvality výučby anglického jazyka v súvislosti s podmienkami a potrebami učiteľov, ktoré sú na jeho kvalitnú výučbu nevyhnutné.
"Jedným z kľúčových zistení nášho prieskumu je veľký rozdiel medzi vnímaním významu anglického jazyka a mierou uspokojovania potrieb, ktoré učitelia na jeho kvalitnú výučbu potrebujú,"uviedla riaditeľka British Council Slovensko Alena Rebrová.
Medzi potrebami učiteľov angličtiny, ktoré najviac absentujú, označilo v prieskume 95 percent opýtaných existenciu systémového doplnkového vzdelávania . Ako jednoznačná potreba (96 percent) vyznelo aj vzdelávanie v metódach aktivácie žiakov. Rovnako za vysoko potrebné na zlepšenie kvality výučby anglického jazyka na Slovensku označilo 82 percent učiteľov angličtiny aj nutnosť ich zapojenia do tvorby vzdelávacích materiálov. Učitelia by tiež uvítali možnosť pobytu v anglicky hovoriacej krajine. Prieskum odhalil, že nedostatočné uspokojovanie týchto potrieb spôsobuje, že iba 17 – 21 percent opýtaných učiteľov hodnotí svoj prejav v angličtine ako úplne sebaistý.
V oblasti technického vybavenia najviac respondentov (93 percent) pociťuje ako kľúčový nedostatok absenciu komplexných vyučovacích materiálov. Za vysoko potrebné označilo 91 percent opýtaných učiteľov nutnosť mať k dispozícii didaktickú nadstavbu k učebniciam, 89 percent aj digitálny obsah k učebniciam a metodikám. Možnosť pracovať na hodinách angličtiny s digitálnymi technológiami označilo za vysoko potrebné 88 percent opýtaných učiteľov. V rozpore s tým vyznieva fakt, že takmer dve tretiny opýtaných učiteľov v súčasnosti nevyužíva na hodinách angličtiny žiadne online zdroje a viac ako polovica na väčšine hodín ani offline vzdelávací obsah, ako sú napr. CD nosiče a pod. Tieto údaje podľa Rebrovej kontrastujú s tým, ako jednoznačne vnímajú učitelia význam cudzieho jazyka, zvlášť anglického, z pohľadu potrieb žiakov.
Prieskum bol realizovaný v decembri 2014 na vzorke 428 respondentov z radov učiteľov anglického jazyka. Priemerná dĺžka skúsenosti respondentov s učením je 13,39 roka, priemerná dĺžka skúseností s učením anglického jazyka je 9,6 roka.
Zdroj: TASR