Prevádzka školy
Prieskum: testy deviatakov sa preceňujú

Prieskum pre kampaň Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku robila agentúra TNS Slovakia na prelome apríla a mája a tisícke mužov aj žien od 18 do 65 rokov s rôznym vzdelaním a z viacerých miest.
„Preferencie respondentov sú v jasnom rozpore s tým, čo na Slovensku dlhodobo pozorujeme. Pri zdanlivej snahe o zvyšovanie kvality vytvárame rebríčky škôl, nútime ich 'špecializovať sa' a de facto súťažiť iba o najlepších žiakov. Pritom väčšina ľudí si želá, aby bola aj najbližšia škola kvalitná a pripravená vzdelávať akékoľvek deti,“ povedala sociologička Elena Kriglerová z tímu kampane.
Testy v súčasnej podobe nezisťujú, ako žiaci zvládli povinné učivo, ale najmä, ktorí z deviatakov sú najšikovnejší. Test ich teda iba triedi. „Otázky sú zámerne koncipované tak, aby ich všetky dokázala správne vyriešiť iba hŕstka skutočných premiantov,“ povedala Zuzana Zimenová z tímu kampane. Je presvedčená, že by sa to malo zmeniť. „Mali by sme chcieť vedieť najmä to, či deti v základnej škole napredujú.“
Zastupujúca riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Ivana Pichaničová v SRo pripustila, že v Testovaní 9 sú úlohy, ktoré majú najmä nájsť najlepších žiakov. „Keby sme chceli overovať úroveň vedomostí a zručností žiakov, vyžadovalo by to testy iného charakteru.“
Minister školstva za Smer Juraj Draxler by bol rád, keby vznikli testy, ktoré by plnili funkciu celoplošného prijímacieho testu na stredné školy. Je len malá šanca, že by sa to podarilo do volieb.
Zimenová hovorí, že za 10 rokov testovaní sa ministerstvu nepodarilo presvedčiť verejnosť, že je významným hodnotením výsledkov žiakov. Viac ako polovicu respondentov zaujímajú oveľa viac každodenné výsledky dieťaťa v škole. ©SME
Zdroj: SME