Prevádzka školy
Projekt pomohol zlepšiť dochádzku rómskych detí do MŠ

Z priebežnej hodnotiacej správy k projektu pritom vyplýva, že najčastejším dôvodom, prečo asistenti v materských školách chýbali, bol nedostatok peňazí. V súčasnosti je ich v projekte zapojených viac ako 160 a ich mzda je hradená z eurofondov. "Pôsobenie asistentov je nevyhnutným nástrojom pri prekonávaní prekážok spojených so zaškolenosťou detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Rómski asistenti, ktorí sa stávajú súčasťou pedagogického kolektívu, navyše pomáhajú búrať stereotypy o Rómoch a predstavujú pozitívny vzor pre rómske deti aj dospelých,“ dodal Peter Dubovan z Metodicko-pedagogického centra.
Národný projekt Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy organizujú od 1. februára 2013 do novembra 2015, v materských školách sa začal od septembra minulého roka. Spolufinancovaný je zo zdrojov EÚ sumou takmer 7,4 milióna eur. Zapojilo sa doňho 110 materských škôl z celého Slovenska s výnimkou Bratislavského kraja, čo je 5 000 detí, z toho viac ako 2 000 pochádza z rómskych komunít. Úlohou asistentov je nielen pomáhať učiteľom pri práci s deťmi v materskej škole, no zároveň prekonávať bariéry medzi rodičmi a škôlkou. Počas ich návštev v rodinách rómskych detí vysvetľujú rodičom, aké dôležité je pre ich dieťa predškolské vzdelávanie a návšteva materskej školy, a aký budú mať ich deti z toho prínos pred nástupom na povinnú školskú dochádzku. Metodicko-pedagogické centrum má na základe poverenia ministerstva školstva celoslovenské kompetencie v oblasti odborného garantovania rómskej problematiky a v súčasnosti robí tri projekty zamerané na vzdelávanie učiteľov pracujúcich s deťmi z marginalizovaných rómskych komunít a podporu inklúzie.
Zdroj: SITA