Prevádzka školy

Projekt pomohol zlepšiť dochádzku rómskych detí do MŠ

Projekt pomohol zlepšiť dochádzku rómskych detí do MŠ
Projekt Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy priniesol po vyše roku jeho realizácie zlepšenie dochádzky detí z marginalizovaných rómskych komunít do materských škôl. Vďaka projektu sa zlepšila aj komunikácia materskej školy s rodinami, pričom materské školy získali u rodičov detí na dôveryhodnosti. Povedala to odborná garantka projektu Eva Sobinkovičová na konferencii v rámci projektu. Ako dodala, je to zásluha všetkých pedagogických zamestnancov materských škôl, no zároveň vyzdvihla prínos asistentov učiteľa, ktorých pôsobenie sa podľa nej pri výchove a vzdelávaní detí osvedčilo.

Z priebežnej hodnotiacej správy k projektu pritom vyplýva, že najčastejším dôvodom, prečo asistenti v materských školách chýbali, bol nedostatok peňazí. V súčasnosti je ich v projekte zapojených viac ako 160 a ich mzda je hradená z eurofondov. "Pôsobenie asistentov je nevyhnutným nástrojom pri prekonávaní prekážok spojených so zaškolenosťou detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Rómski asistenti, ktorí sa stávajú súčasťou pedagogického kolektívu, navyše pomáhajú búrať stereotypy o Rómoch a predstavujú pozitívny vzor pre rómske deti aj dospelých,“ dodal Peter Dubovan z Metodicko-pedagogického centra.

Národný projekt Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy organizujú od 1. februára 2013 do novembra 2015, v materských školách sa začal od septembra minulého roka. Spolufinancovaný je zo zdrojov EÚ sumou takmer 7,4 milióna eur. Zapojilo sa doňho 110 materských škôl z celého Slovenska s výnimkou Bratislavského kraja, čo je 5 000 detí, z toho viac ako 2 000 pochádza z rómskych komunít. Úlohou asistentov je nielen pomáhať učiteľom pri práci s deťmi v materskej škole, no zároveň prekonávať bariéry medzi rodičmi a škôlkou. Počas ich návštev v rodinách rómskych detí vysvetľujú rodičom, aké dôležité je pre ich dieťa predškolské vzdelávanie a návšteva materskej školy, a aký budú mať ich deti z toho prínos pred nástupom na povinnú školskú dochádzku. Metodicko-pedagogické centrum má na základe poverenia ministerstva školstva celoslovenské kompetencie v oblasti odborného garantovania rómskej problematiky a v súčasnosti robí tri projekty zamerané na vzdelávanie učiteľov pracujúcich s deťmi z marginalizovaných rómskych komunít a podporu inklúzie.

Zdroj: SITA