Prevádzka školy
Prvé skúsenosti s duálnym vzdelávaním

Pred pár rokmi dospeli, skončili školu a žijú z podpory v spoločnej domácnosti s rodičmi. Pravidelne sa hlásia na úradoch práce, no práca pre nich nie je... Na druhej strane zamestnávateľom chýbajú mladé sily. Len v automobilovom priemysle je niekoľko tisíc voľných pracovných miest. Nielen za pásom či pri výrobnej linke, problém obsadiť majú aj odborné a špecializované pozície.
Ako je možné, že na jednej strane sú zástupy mladých nezamestnaných a na druhej zamestnávatelia márne hľadajúci vyhovujúce pracovné sily? Jednou z príčin je aj systém súčasného školstva, ktorý vzdeláva ľudí pre prax nepoužiteľných a chrlí tisíce absolventov odborov, ktorí nemajú na trhu práce uplatnenie.
Vychovajme si ich!
Zamestnávatelia sa niekoľko rokov snažili o zmenu tohto stavu. Na rôznych frontoch agitovali, diskutovali, presviedčali, skúšali. Niektorí sami začali spoluprácu s vybranými školami, aby si doslova vychovali budúcich zamestnancov. Od apríla tohto roku konečne začal fungovať aj legislatívou podporený systém duálneho vzdelávania podľa vzoru Nemecka, Rakúska a Švajčiarska. Aj keď mnohí z nás si ešte pamätajú, že spolupráca stredných odborných škôl a učilíšť so zamestnávateľmi tu fungovala aj roky pred tým. Týždeň v škole, týždeň na praxi a čerstvý maturanti alebo učni s výučným listom potom, ako sa za nimi definitívne zavreli brány školy, vedeli, čo ich v práci čaká a nemali problém si ju nájsť.
Takže sa vraciame k osvedčenému modelu a všetci – mladí ľudia, ich rodičia aj zamestnávatelia – to len a len vítajú. „Systém duálneho vzdelávania, tak ako je aktuálne nastavený, má veľký potenciál prispieť k riešeniu vysokej nezamestnanosti na Slovensku. Príkladom môže byť nízka nezamestnanosť mladých ľudí v Rakúsku a Nemecku, kde takýto systém už dlhodobo funguje. Žiaci stredných odborných škôl, ktorí absolvujú praktickú časť výučby priamo u zamestnávateľov, si po ukončení štúdia na strednej odbornej škole omnoho ľahšie nachádzajú uplatnenie na trhu práce,“ povedal Peter Fečík z Republikovej únie zamestnávateľov.
Ty pre nás, my pre teba
Cieľom systému duálneho vzdelávania je poskytnúť žiakom stredných odborných škôl prax zo strany zamestnávateľa. Na základe zmlúv majú študenti za prax plácu, v niektorých prípadoch aj prospechové a podnikové štipendiá. Hlavné však je, že získajú reálnu prax, vedomosti a zručnosti z daného odboru, a tak sa stanú fundovanými odborníkmi, čo im po skončení štúdia uľahčí prechod do pracovného pomeru. Zamestnávatelia z duálneho vzdelávania profitujú tým, že si vychovávajú budúceho zamestnanca podľa svojich potrieb a nemusia márniť nemalé finančné prostriedky ani čas na rekvalifikáciu potenciálnych pracovných síl.
Príklad z praxe
Ako potvrdil P. Fečík z Republikovej únie zamestnávateľov, záujem o duálne vzdelávanie zo strany zamestnávateľov je veľký. Aj keď funguje iba pár mesiacov, zapojili sa doň nielen najväčší zamestnávatelia na Slovensku, ale aj malé firmy a živnostníci. „Sú zo všetkých odvetví od cestovného ruchu cez automobilový priemysel, strojárstvo, elektrotechniku, hutníctvo, spracúvanie dreva, stavebníctvo a výroba stavebných materiálov až po dopravu, chémiu, poľnohospodárstvo a potravinárstvo,“ skonštatoval P. Fečík a dodal, že zvýšenie daňových úľav pre zamestnávateľov, ktoré by aspoň čiastočne kompenzovalo ich náklady na duálne vzdelávanie, by záujem zamestnávateľov ešte zvýšil.
No aj bez zvýšenia sa zamestnávatelia do systému zapojili, pretože sú si vedomí, že bez kvalitných a vyhovujúcich pracovných síl nemôžu napredovať ani prosperovať.
Príkladom za všetky nech je spoločnosť dm drogerie markt, ktorá podporuje žiakov už od roku 2012. Odkedy začal fungovať systém duálneho vzdelávania, vychováva si budúce vlastné pracovné sily ešte efektívnejšie. „V školskom roku 2011/2012 sme spustili náš vlastný vzdelávací program s niekoľkými žiačkami strednej odbornej školy v Prešove a keďže ešte neexistoval zákon o duálnom vzdelávaní, mali sme uzatvorenú dohodu o spolupráci so školou aj so žiačkami. Odkedy nadobudol právoplatnosť zákon o systéme duálneho vzdelávania, spolupracujeme s deviatimi strednými odbornými školami po celom Slovensku a vzdelávanie ponúkame v odboroch obchodný pracovník (kód odboru 6 442 K) a pracovník marketingu (s kódom 6 405 K),“ povedala Jana Hornáková zo spoločnosti dm drogerie markt.
Pravidlá hry
Študenti, ktorí sa chcú do duálneho vzdelávania zapojiť, musia tiež priložiť ruku k dielu. Napríklad v prípade záujmu o vzdelávanie v dm drogerie markt si budúci študent podá prihlášku na strednú školu až po jeho prijatí spoločnosťou dm drogerie markt s.r.o. V praxi to znamená, že žiak spolu s rodičom absolvuje najprv deň otvorených dverí priamo na filiálke, kde získa informácie o svojom budúcom povolaní a zároveň sa podrobí výberovému rozhovoru. V prípade splnených podmienok bude záujemca zaradený do programu a získa potvrdenie o učebnej zmluve. To je súčasťou prihlášky na strednú odbornú školu. Všetky informácie o podmienkach sú na webe spoločnosti, ale disponujú nimi aj jednotlivé školy. „Naším cieľom je mať v tíme mladých ľudí, ktorí sa zaujímajú o obchod z rôznych uhlov pohľadu, sú ochotní a schopní vnímať zákazníka, majú komunikačné schopnosti, sú kreatívni. Preverujeme aj obchodnícke cítenie záujemcu a jeho záujem o náš program z rôznych uhlov pohľadu,“ vysvetlila J. Hornáková. Na základe týchto kritérií sú zo záujemcov vybraní tí žiaci, ktorí majú pre dm drogerie markt najväčší potenciál.
Okrem istoty budúceho zamestnania a kvalitného vzdelania, ktoré presne odráža potreby dm drogerie markt, ponúka spoločnosť študentom viaceré benefity: podnikové štipendium, prospechové štipendium (samozrejme pri dosahovaní dobrých študijných výsledkov), gastrolístky počas praxe a preplatenie celej stravy na teórii(v škole), preplácanie nákladov spojených s internátom a cestovaním naň, taktiež aj ostatné benefity, ktoré dostávajú zamestnanci dm, pretože sú hneď od začiatku vzdelávania sa pre prácu v dm braní rovnocenne.
Prvé skúsenosti
Každý, kto sa zapojí do systému duálneho vzdelávania, prispieva k zvyšovaniu úrovne nášho školstva, k zvyšovaniu konkurencieschopnosti a tiež k znižovaniu nezamestnanosti. Preto ho ako študenti, tak školy, rodičia aj zamestnávatelia hodnotia veľmi pozitívne, no prax začína ukazovať aj prvé medzery zákona, ktoré zrejme nebudú môcť ostať bez povšimnutia.
Aj keď zástupca Republikovej únie zamestnávateľov tvrdí, že systém duálneho vzdelávanie ešte len nabieha, a zatiaľ je ťažké hodnotiť jeho nedostatky, konkrétny zamestnávateľ – dm drogerie markt – v tom má jasnejšie. „Veľmi oceňujeme, že ako budúci zamestnávateľ môžeme participovať na tvorbe učebných osnov odboru, čo nám umožňuje vzdelávať žiakov v tých zručnostiach, ktoré budú pre svoju budúcu prácu potrebovať. Na druhej strane však chýba forma a spôsob, akým by sa mali vyškoliť inštruktori odbornej praxe, na stredných školách absentujú odborné učebnice aj učebné pomôcky, ktoré by reflektovali súčasnú dobu a tiež chýba usmernenie, ako evidovať dochádzku či prípadné absencie žiakov,“ opisuje realitu a prax J. Hornáková z dm drogerie markt. „To nás, samozrejme, od systému duálneho vzdelávania neodradí. Naším cieľom je prostredníctvom neho poskytnúť trhu fundovaných odborníkov, ktorí majú istotu pracovného miesta a priestor pre svoj ďalší rozvoj v nadnárodnej spoločnosti.“
Zdroj: skolskyservis.sk