Prevádzka školy
Rada návrhy učiteľov prerokovala, nevedno, ktoré rezort podporí

Rada pre systémové zmeny v školstve - poradný orgán ministra školstva, prerokovala list učiteľov, v ktorom navrhujú zmeny v slovenskom školstve. Rade aj ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi ho poslala Slovenská komora učiteľov (SKU). Učitelia napríklad navrhujú, aby im rástli tabuľkové platy o 10 percent každoročne, i to, aby minister školstva prehodnotil povinnú maturitu z matematiky. Komora učiteľov sa tak chcela zapojiť do tvorby zmien v našom školstve a vstúpiť do rokovaní o jeho budúcnosti.
"Rada veľmi ocenila ich iniciatívu aj podnety," reagovala členka rady a predsedníčka Študentskej rady vysokých škôl Katarína Stoláriková na iniciatívu učiteľov. Učitelia napríklad žiadali každoročné zvyšovanie tarifných platov o 10 percent, a to dovtedy, kým sa nedosiahne stav, ktorý by zodpovedal "dosiahnutému stupňu vzdelania učiteľov, náročnosti a osobitosti ich povolania ako i celospoločenskému významu ich práce". Člen Rady pre systémové zmeny v školstve a riaditeľ INEKO Peter Goliaš sa ale obáva, že súčasný stav verejných financií navrhované tempo nárastu platov neumožňuje, podmienkou by bolo prijatie ďalších opatrení na zníženie deficitu. "Otázne je tiež, ako by sa presne odmeralo, či už platy spĺňajú učiteľmi požadované podmienky," doplnil. Podpredseda školských odborárov Martin Maták, ktorý je tiež členom rady, požiadavku učiteľov podporuje. "My presadzujeme, aby išla do vlády správa o stave školstva na Slovensku, ktorá hovorí o zvyšovaní platov učiteľov a podľa jej záväzkov na zvyšovanie peňazí do školstva by to vyšlo na túto požiadavku," uviedol Maták.
Učitelia tiež v liste požadujú upraviť odmeňovanie na základe odpracovaných rokov, chcú zvýšenie platových taríf v závislosti od dĺžky započítanej praxe tak, aby navyšovanie nekončilo po 32 rokoch praxe. Podľa Goliaša je ale otázne, či je prax dlhšia ako 32 rokov zárukou ďalšieho zvyšovania kvality učiteľa. "Optimálne by mal o výške platu učiteľa rozhodovať riaditeľ školy, ktorý by bol motivovaný na zvyšovanie kvality vzdelávania," hovorí riaditeľ INEKO. Na to je však podľa neho potrebné kvalitu škôl čo najobjektívnejšie merať a zverejňovať. "V súvislosti s dĺžkou praxe sa názory skôr uberali smerom, že vek ani dĺžka praxe vôbec nie sú relevantným ukazovateľom kvality. Ide skôr o nasadenie a prístup," hovorí predsedníčka Študentskej rady vysokých škôl Stoláriková. "Tento návrh je na väčšiu diskusiu, lebo sú krajiny, napríklad Dánsko, ktoré majú strop po 15 rokoch. Ale podporujeme všetko, čo prinesie ľuďom viac peňazí, lebo je ich málo," hovorí podpredseda odborárov Maták.
Učitelia tiež v liste žiadali prehodnotiť plánované plošné posilňovanie matematiky na školách a zavedenie povinnej maturity z matematiky. "Minister zotrváva na povinnosti maturovať z tohto predmetu," reprodukuje rokovanie rady SKU. "Otázka posilňovania prírodovedných predmetov a matematiky je obsahom návrhu aktualizovaného Štátneho vzdelávacieho programu, ktorý v týchto dňoch finalizuje Štátny pedagogický ústav a následne bude predložený na schválenie ministerstvu školstva," reagoval rezort.
Učitelia sa po rokovaní o ich požiadavkách chcú aj naďalej zapájať do diskusií o budúcnosti slovenských škôl. "Minister prisľúbil, že náš list bude námetom pre ďalšie zmeny v školstve," uvádza SKU vo svojom stanovisku. "Budeme očakávať, ako sa naplnia prísľuby pána ministra a iných členov rady. Naďalej však budeme poukazovať na problémy učiteľov a ponúkať riešenia na ich odstránenie," dodávajú učitelia.
Zdroj: SITA