Prevádzka školy
Škola patrí všetkým

Zrejme je vám známy tzv. Rozenthalov efekt. V tomto experimente sa učitelia k žiakom správali tak, že od nich očakávali dobré výkony bez ohľadu na to, aké mali predtým známky alebo výsledky v testoch. Chválili každý náznak dobrého výkonu a prehliadali drobnejšie chyby. U žiakov sa pozitívny prístup prejavil tým, že rástla ich sebadôvera a v učení sa zlepšovali. Aj v práci so žiakmi so ŠVVP nie je najšťastnejšie, ak sa ich rozvoj sleduje len papierovo, a nie priamo v kontaktoch všetkých, ktorí na ich výchove a vzdelávaní participujú. Žiaci so ŠVVP prechádzajú tými istými kariérovými vývinovými štádiami, musia plniť rovnaké úlohy ako ostatní žiaci, predsa však si prístup ku kariérovej výchove, k voľbe strednej školy vyžaduje viac trpezlivosti, modifikáciu metód a postupov.
Dôležitá rola výchovných poradcov
Ako potvrdil aj nedávny prieskum VÚDPaP v rámci národného projektu KomposyT, výchovný poradca je hneď po rodičoch druhou najvplyvnejšou osobou, ktorá žiaka usmernila pri voľbe povolania, čo potvrdilo 44 % žiakov. Prieskum tiež ukázal, že až 70 % žiakov zo ŠVVP sa už s výchovným poradcom o voľbe povolania rozprávalo a 61 % žiakov by uvítalo individuálne poradenstvo od výchovného poradcu. Potvrdilo sa tiež, že žiaci majú záujem aj o individuálne diagnostikovanie svojich predpokladov a chcú navštevovať burzy stredných škôl, čo potvrdila takmer polovica opýtaných v spomínanom prieskume.
Pomôcky pre výchovných poradcov
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vybrané metodické materiály odborného nakladateľstva RAABE, ktoré sú pedagogickým pracovníkom v rámci projektu KomposyT prístupné online.
Výchovní poradcovia využívajú pri žiakoch ZŠ so ŠVVP rôzne formy poradenstva pri profesionálnom rozhodovaní sa. Poskytujú žiakom individuálne poradenstvo, informácie o stredných školách, využívajú dotazníky, testy.... Nové digitalizované a printové metodické materiály či poradenské metodiky získané z národného projektu VÚDPaP, umožnili výchovným poradcom zásadným spôsobom skvalitniť ich prácu. Získali si tak väčšiu dôveru žiakov a rodičov pri rozhodovaní sa o budúcom povolaní. Nakoniec, najlepším dôkazom, že výchovné poradenstvo pre žiakov so ŠVVP s metodikami v rámci programu KomposyT funguje, sú dosiahnuté výsledky. Viac ako polovicu žiakov so ŠVVP z 9. ročníka prijali na strednú odbornú školu s maturitou, približne tretina žiakov pokračovala na strednej odbornej škole bez maturity. Na gymnázium sa dostalo 13 % žiakov.
Bližšie o metodikách
Výchovné poradenstvo a voľba povolania 1.
Výchovné poradenstvo a voľba povolania 2.
Poradenstvo v škole
Pomoc v praxi