Prevádzka školy
Školská reforma sa po rokoch dočká inštitucionalizovanej reflexie
„Poslaním pracoviska je poskytovať odbornú, vedeckú, kritickú reflexiu toho, čo sa deje pod vplyvom súčasných spoločenských, politických a ekonomických zmien,“ povedala na tlačovej konferencii Oľga Zápotočná z Centra.
Centrum má ambíciu prispieť k tomu, aby školskú reformu v čo najmenšej miere poznačili politické rozhodnutia na úkor odbornosti. „Robí sa iks krokov rozličného druhu bez toho, aby realizátori školskej politiky si boli celkom vedomí toho, čo robia. Často sú tieto veci napojené skôr na politické rozhodnutia ako na nejaké racionálne argumentácie,“ argumentuje Branislav Pupala z Centra.
Podľa Ondreja Kaščáka z Centra bez kritickej reflexie v základnom výskume zaviedol štát v poslednom období viacero reformných opatrení. Diskusiu si vyžaduje napríklad cudzojazyčné vzdelávanie v ranom veku. Otázne je podľa vedcov i plošné medzinárodné testovanie populácie. „Uplatňuje sa tu absolútne živelne bez toho, aby sa o tom diskutovalo, či je to odôvodnené, či existuje nejaká súvislosť medzi obsahmi vzdelávania, prácou učiteľov a testovaním populácie, ktoré sa prevezmú hotové a či možno nie je lepšie pracovať na národných možnostiach testovania,“ uviedol Kaščák.
Inštitucionalizovaný pedagogický výskum chýbal na Slovensku prakticky 18 rokov od zrušenia Ústavu experimentálnej pedagogiky SAV. Po vzniku Centra volali pracovníci SAV už šesť rokov, so žiadnou z vlád sa však v spolupráci neposunuli ďalej. „V súčasnosti sme v rokovaní s ministerstvom školstva, ale podpora centra zatiaľ nebola zhmotnená,“ uviedol Gabriel Bianchi, predseda Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV, v ktorom nové Centrum pôsobí. Vedci naznačujú, že pedagogický výskum roky narážal na politiku, pretože ministrom so štvorročným funkčným obdobím nedokáže poskytnúť okamžité odpovede, ktoré hneď prinesú úspech.
Na výchove mladých pedagógov sa má podieľať akreditácia doktorandského štúdia školskej pedagogiky, ktorú pripravuje Centrum spolu s Pedagogickou fakultou Trnavskej univerzity v Trnave. V súčasnosti rokuje Centrum o spolupráci aj s Metodicko-pedagogickým centrom, ktoré je zodpovedné za vzdelávanie učiteľov.
Zdroj: SITA