Prevádzka školy
ŠKOLSTVO: Komora učiteľov zbiera údaje o kontinuálnom vzdelávaní v EÚ

Komora učiteľov žiadala od ministerstva analýzu systémov kontinuálneho vzdelávania a kariérneho systému učiteľov v jednotlivých krajinách Európskej únie. Chcela tiež zistiť, v ktorých krajinách Európskej únie je podobne ako na Slovenku kontinuálne vzdelávanie učiteľov spojené so získavaním kreditov, za ktoré môžu učitelia získať príplatok. Rovnako sa pýtala, v ktorých krajinách EÚ je platnosť kreditov časovo obmedzená. Ako však vyplýva z odpovede rezortu pre komoru, ministerstvo školstva takéto informácie nemá k dispozícii, keďže tieto údaje nesleduje v rámci EÚ.
"Zaráža nás, že ministerstvo pristupuje ku krokom, ktoré naďalej zhoršujú systém kontinuálneho vzdelávania, bez informácií, ako podobné veci fungujú v zahraničí a bez spätnej väzby od zúčastnených subjektov. Pripomeňme, že len v priebehu posledných troch rokov prichádza k tretej úprave pre nás tak dôležitého zákona. Okrem rituálneho odkladania zrušenia sedemročnej platnosti kreditov v podaní posledných troch ministrov došlo aj k zrušeniu možnosti získať kredity overením kompetencií, ktoré učitelia získali samoštúdiom alebo priamym výkonom pedagogickej praxe," uvádza Slovenská komora učiteľov.
Komoru vedie k iniciatíve zbierať informácie o kontinuálnom vzdelávaní snaha ministerstva školstva, ktoré chce úpravou zákonov zúžiť učiteľom možnosti pri získavaní kreditov. "Zrušujú sa kredity za špecializačné štúdium a niektoré tvorivé aktivity a zároveň sa obmedzujú kredity za štúdium v zahraničí. Navyše chce ministerstvo po tretí raz odsunúť účinnosť úpravy, ktorá ruší nezmyselnú sedemročnú platnosť kreditov, a to až na 1. januára 2018," uvádza komora učiteľov vo svojom stanovisku a dodáva, že už pred rokom vďaka infozákonu zistili, že ministerstvo školstva ani jemu podriadené organizácie neuskutočnili medzi učiteľmi, riaditeľmi a zriaďovateľmi žiadny prieskum o spokojnosti a efektívnosti kreditového systému a kariérneho rastu.
Ministerstvo školstva reaguje na komoru učiteľov tým, že zrušením možnosti získať kredity za rozširujúce štúdium chce rezort odstrániť diskrimináciu voči tým učiteľom, ktorí museli absolvovať pedagogickú alebo špeciálno-pedagogickú spôsobilosť. "Ak učiteľ absolvoval rozširujúce štúdium, získal kvalifikačný predpoklad na vyučovanie ďalšieho aprobačného predmetu. Je zaradený do vyššej platovej triedy a v prípade najmenej troch rokov pedagogickej praxe získa 60 kreditov, ktoré môže využiť na 12-percentný kreditový príplatok a následne na vykonanie atestácie. Ak učiteľ absolvuje pedagogickú spôsobilosť alebo špeciálno-pedagogickú spôsobilosť, splnil si kvalifikačný predpoklad na výkon pedagogickej alebo špeciálno-pedagogickej činnosti zo zákona, pričom tomuto učiteľovi sa nepriznali žiadne kredity," uviedol pre agentúru SITA tlačový odbor ministerstva školstva.
Rovnako tvorivé aktivity, s výnimkou autorstva a spoluautorstva schválených alebo odporúčaných učebníc, nepovažuje ministerstvo za hodné priznávania kreditov. Niektoré učebné pomôcky a materiály totiž podľa rezortu predstavujú bežnú súčasť pedagogickej a odbornej činnosti, ktorá nie je uskutočnením novej myšlienky alebo inovácie, ale iba využívaním poznatkov získaných štúdiom alebo pedagogickou či odbornou činnosťou. "Na druhej strane to neznamená, že školy a školské zariadenia nemajú podporovať a odmeňovať takéto aktivity v zmysle platných predpisov. Prax ukázala, že za autorstvo vyňatých tvorivých aktivít sa v rozpore so zákonom priznávali kredity za neschválené a neodporúčané pomôcky a materiály, ktoré mali obmedzené použitie len v príslušnej škole alebo školskom zariadení, v ktorej zamestnanec pôsobil," dodáva ministerstvo cez svoj tlačový odbor.
Navrhovaná zmena v texte o vzdelávaní v zahraničí podľa rezortu školstva spresňuje podmienky priznávania kreditov za dané vzdelávanie. V súčasnosti je totiž možné priznávať kredity za absolvované vzdelávanie v zahraničí bez obmedzenia formy účasti. "Poznatky z aplikačnej praxe uvádzajú, že niektorí zamestnanci riešili vzdelávanie v zahraničí dištančnou formou z miesta svojho bydliska. Doklad im doručili elektronicky alebo poštou. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje zmena, aby sa umožnilo uznať kredity len vtedy, ak sa vzdelávanie uskutoční priamou účasťou zamestnanca mimo územia Slovenska vo vzdelávacej inštitúcii príslušného štátu. Úmysel vzdelávania v zahraničí pramení z dvoch premís - priniesť nové formy, obsah a skúsenosti z nového vzdelávacieho systému a vzdelávať sa v takých oblastiach, ktoré slovenský systém neponúka," uvádza ministerstvo s tým, že naplnenie týchto zásad predpokladá, že zamestnanec priamo zážitkovou metódou absolvuje vzdelávanie v zahraničných vzdelávacích ustanovizniach, získa nové skúsenosti z interpersonálnych vzťahov, nadobudne praktické zručnosti a profesijné kompetencie v originálnom jazykovom, kultúrnom a sociálnom prostredí.
Rezort školstva tiež dodáva, že kvalitu postgraduálnej prípravy učiteľov zabezpečujú novým systémom vzdelávania - od riadeného adaptačného procesu v reálnych podmienkach praxe v školách, cez proces kontinuálneho vzdelávania. "Zabezpečenie zvýšenia kvality vzdelávania učiteľov, a tým aj kvality vyučovacieho procesu, zabezpečí pripravovaný nový systém vykonávania atestácií, ktoré budú mať priamu väzbu na odmeňovací systém vrátane kreditového príplatku. Uvažuje sa o využiteľnosti kreditov v systéme kreditového príplatku tak, aby každý priznaný kredit mohol učiteľ v rámci kreditového príplatku využiť," dodáva ministerstvo školstva. V pripravovanej komplexnej novele zákona uvažujú tiež o priamej väzbe kontinuálneho vzdelávania a profesijných kompetencií učiteľov prostredníctvom profesijných štandardov. Zároveň sa má zmeniť aj systém kontinuálneho vzdelávania a vykonávanie atestácií.
Zdroj: SITA