Školy využili novinku, prijali viac prvákov

24.01.2023
Prevádzka školy

Slovensko ide proti škandinávskemu trendu vo výučbe.
Krajiny ako Fínsko a Nórsko počty žiakov znižujú, čo prispieva k duševnej pohode aj šetria personálne náklady.

Musia sa naučiť čítať, písať a počítať. V prvom ročníku si žiaci osvojujú základné zručnosti. Preto mohlo v jednej triede sedieť maximálne 22 detí. Vlani však vstúpila do platnosti novela, ktorá v najnižšom ročníku povolila o troch žiakov viac. Táto zmena čiastočne rieši problém nedostatočných kapacít vo veľkých mestách, no prináša aj negatíva. Základnú školu Š. M. Daxnera v Rimavskej Sobote nastúpilo v septembri presne päťdesiat prvákov. Riaditeľ Peter Černý mohol vďaka novej úprave vytvoriť len dve triedy. „Keby nezvýšili maximálny počet na 25, musel by som otvoriť tri triedy a vo vyššom ročníku by som ich musel rozdeliť,“ opísal. Druhou stranou mince však je, že učitelia sa budú musieť venovať viacerým žiakom. „Je to väčšia záťaž. Deti sú neposedné a niektoré trpia poruchami pozornosti,“ doplnil Černý.



Museli deliť kolektívy

Väčší počet prvákov v triedach zaviedol do školského zákona bývalý minister školstva Branislav Grohling. Podľa rezortu bolo cieľom zjednotiť limity na prvom stupni a zachovanie kolektívov. V druhom, treťom a vo štvrtom ročníku môže byť totiž maximálne 25 žiakov. Preto sa často stávalo, že zabehnuté kolektívy museli rozdeliť. Aj riaditeľka Základnej školy Ostredková v Bratislave Erika Drgoňová musela v minulosti pristúpiť k nepopulárnemu opatreniu. Keď bol počet limitovaný na 22, nasledujúci rok musela prvákov rozdeliť do zvyšných štyroch alebo piatich tried. „Žiadne dieťa sa necíti dobre, keď ho po jednom roku zaradia do inej skupiny. Kolektív sa vyvíja ucelene a je fajn, keď sa nedelí,“ zhodnotila. O zaradenie do jej vzdelávacej inštitúcie bol v minulosti taký záujem, že ho nedokázala pokryť. V aktuálnom roku dokázala vďaka úprave prijať všetky deti z rajónu a uspokojiť potreby rodičov. Pripúšťa však, že zmena prináša aj negatíva. „Ak je počet žiakov v prvom ročníku príliš vysoký, učiteľ sa im nemôže všetkým venovať individuálne,“ dodala.

 

Zdroj: Hospodárske noviny

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte