Prevádzka školy
Štátne školy nie sú pre žiakov atraktívne

Kým školy riadené ministerstvom Petra Pellegriniho stratili takmer 14-tisíc žiakov, počty na súkromných a cirkevných školách mierne, o dve tisícky, vzrástli. „Tie čísla, samozrejme, svedčia o rastúcom záujme o súkromné a cirkevné školy,“ komentuje analytik INEKO Peter Goliaš.
Ministerstvo školstva si z tohto trendu ťažkú hlavu však nerobí. Priznáva síce pokles v štátnych školách, no ten podľa nich nebol spôsobený zníženým záujmom, ale demografickým vývojom.
Rezort argumentuje demografiou Faktom však je, že kým štátne školy sa zatvárali, súkromných, naopak, pribúdalo. Od roku 2001 sa ich počet zo 65 zvýšil na 170. Nárast záujmu o súkromné školy môže mať podľa analytika Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibora Košťála viacero príčin. „Od inovatívnych prístupov k vzdelávaniu, cez pestrejšiu ponuku vzdelávania až po nárast nedôvery rodičov k štátnemu školstvu,“ vymenúva. Čo z toho najviac zavážilo, sa však podľa Košťála nedá povedať.
Samotní zástupcovia súkromných škôl hovoria o troch najdôležitejších faktoroch, ktoré im pridávajú na atraktivite – vysokú motivovanosť miestnych učiteľov, ktorí majú väčšiu slobodu učiť podľa potrieb detí, individuálny prístup k žiakom a rodičia ochotní investovať čas aj peniaze do vzdelania svojich potomkov. „Výsledkom sú vynikajúce výsledky pätnásťročných absolventov neštátnych škôl, ktoré ich v medzinárodných meraniach PISA radia nad priemer krajín OECD,“ dodáva prezidentka Asociácie súkromných škôl Saskia Repčíková, podľa ktorej súkromné školy výrazne zlepšili celkové výsledky slovenských škôl. Kvalita takmer rovnaká Z dostupných analýz však nevyplýva, že by bol radikálny rozdiel v kvalite škôl v závislosti od zriaďovateľa. „Nezdá sa, že by žiaci niektorých škôl dosahovali systematicky horšie výsledky – výsledky sú, naopak, veľmi podobné,“ uvádza posledná štúdia INEKO. Ako sa ďalej uvádza, to dosvedčuje, že nie je dôvod báť sa konkurencie v školstve. Naopak, vhodné by bolo systém nastaviť tak, aby sa školám „oplatilo“ dosahovať lepšie výsledky. Teda začať merať pridanú hodnotu a úspešné školy odmeňovať.
O zmene financovania škôl sa diskutuje už dlhšie. Pred vyše pol rokom bol pri rezorte školstva zriadený Inštitút vzdelávacej politiky. Ten má podľa rezortu zanalyzovať výkonnosť a efektívnosť škôl. Po novom sa školy nebudú hodnotiť len podľa výsledkov testov, ale zohľadnia sa aj podmienky a napríklad aj sociálna štruktúra v regiónoch.
Zdroj: Hospodárske noviny
Počty žiakov na základných školách | ||||
---|---|---|---|---|
Typ školy | Školský rok | |||
2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | |
Štátne | 413 718 | 408 288 | 403 440 | 399 760 |
Súkromné | 3 782 | 4 026 | 4 348 | 4 874 |
Cirkevné | 22 175 | 22 163 | 22 351 | 22 743 |
Zdroj: Ústav informácií a prognóz školstva