Prevádzka školy

Štyri kľúčové európske výzvy v oblasti vzdelávania

Štyri kľúčové európske výzvy v oblasti vzdelávania
Hospodárske a sociálne výzvy uplynulých rokov kladú nové požiadavky aj na reformu vzdelávania. Rada Európskej únie od roku realizovala program Vzdelávanie a odborná príprava 2010, prijatý 26. februára 2004. Akým výzvam dnes podľa tohto programu čelí európsky vzdelávací systém?

1. Kvalita vzdelávania a odbornej prípravy v krajinách Únie sa síce vo všeobecnosti zvyšuje, no azda niekoho prekvapí, že boľavým miestom je oblasť, ktorá sa na prvý pohľad nejaví ako problematická. V prípade rozhodujúcej referenčnej hodnoty týkajúcej sa gramotnosti sa výsledky zhoršujú! Táto výzva by nemala nechať ľahostajnou žiadnu z európskych – ani slovenských – vzdelávacích inštitúcií zodpovedných za rozvíjanie gramotnosti.

2. Aj u nás pozorujeme zavádzanie reforiem v oblasti školstva, najmä z hľadiska prispôsobovania učebných plánov rámcu kľúčových kompetencií. O ktoré kompetencie ide? Európsky rámec kľúčových kompetencií pre celoživotné vzdelávanie určuje a vymedzuje osem kompetencií potrebných na osobné naplnenie, aktívne občianstvo, sociálne začlenenie a schopnosť zamestnať sa vo vedomostnej spoločnosti.

Ide o:
a) komunikáciu v materinskom jazyku;
b) komunikáciu v cudzích jazykoch;
c) matematickú kompetenciu a základné kompetencie v oblasti vedy a techniky;
d) digitálnu kompetenciu;
e) kompetenciu naučiť sa učiť;
f) spoločenské a občianske kompetencie;
g) zmysel pre iniciatívnosť a podnikavosť;
h) kultúrne povedomie a vyjadrovanie.

Vzdelávanie a odborná príprava by mali podporovať rozvoj týchto kľúčových kompetencií do takej miery, aby všetkých mladých ľudí vrátane znevýhodnených osôb dokázali pripraviť na ďalšie štúdium i profesionálny život. Samozrejmosťou by sa mala stať možnosť inovovať a prehlbovať kľúčové kompetencie v priebehu celého života.

Aj tento pozitívny trend však musí byť dvojsmerný – má sa zameriavať nielen na žiaka, ale aj na učiteľa. V akej podobe? Stálou výzvou je predovšetkým podpora rozvoja kompetencií učiteľov, aktualizácia a inovácia metód hodnotenia a zavádzanie nových spôsobov organizácie učenia v inovačnom školskom prostredí.

3. Dlhodobo sa aj u nás hovorí o kľúčovom význame celoživotného vzdelávania prostredníctvom formálneho i neformálneho učenia. Bez jeho skvalitňovania a diverzifikácie nemôže byť ani Slovensko konkurencieschopné z hľadiska požiadaviek vedomostnej spoločnosti. To, čo možno dnes vnímame ako raritu, by sa malo stať samozrejmosťou a nevyhnutnosťou. 

4. Isto nie poslednou výzvou je zvyšovanie mobility. Systém vzdelávania a odbornej prípravy by sa mal viac otvoriť a prispôsobiť potrebám trhu práce. Už dnes vidíme pozitívne výsledky v oblasti medzinárodných partnerstiev medzi našimi a zahraničnými vzdelávacími inštitúciami. Tieto partnerstvá nesmú ostať osihotené, veď medzinárodná spolupráca prispieva k posilňovaniu väzieb medzi oblasťou vzdelávania či odbornej prípravy a oblasťou práce.

Autor: Marián Macho