Prevádzka školy

V školách chýbajú mužské vzory

V školách chýbajú mužské vzory
Na základných školách je len 18 percent učiteľov. Naše prefeminizované školstvo prekáža aj ženám.

Keď Tomáš Blaško začal pred rokmi po maturite učiť v materskej škole v Spišskej Novej Vsi, bol raritou. V predškolských zariadeniach sa muži-pedagógovia dali napríklad pred tromi rokmi spočítať na prstoch jednej ruky.

„Mám vzťah k deťom, ťahalo ma týmto smerom,“ vysvetľuje Blaško, prečo si profesiu vybral.

V minulom školskom roku pracovalo v materských školách na celom Slovensku 36 mužov, štatistika za tento školský rok ešte nie je.

Najvýraznejšie nedostatok učiteľov pociťujú základné školy, majú v nich len o niečo viac ako 18-percentné zastúpenie a väčšinou sa blížia k dôchodkovému veku.

Muži opúšťajú povolanie pre nízke platy. Ako živitelia rodín si popri učení musia hľadať ešte ďalší príjem.

Záleží aj na regióne

V Základnej škole na Pribinovej ulici v Novákoch tento školský rok učia traja muži.

„Čím vyšší by bol podiel mužov za katedrou, tým by to bolo pre školstvo lepšie, ich prístup je iný ako žien,“ domnieva sa riaditeľka Alena Chlupíková. „Nejde o rozdiely v pedagogickom majstrovstve, ale muži dokážu vo vzťahu k žiakom nadviazať také rešpektujúce priateľstvo.“ Základná škola Zlaté Klasy už prestala riešiť zastúpenie mužov v zbore, jej riaditeľka Etela Farkašová by potrebovala konečne nájsť matematikárafyzikára s kvalifikáciou. Škola s 370 žiakmi ich beznádejne hľadá už dlhšie. „Aj sa prihlásia, no nakoniec nenastúpia, odrádza ich mzda nastupujúcich učiteľov 500 eur,“ hovorí Farkašová. Kedysi dedinská škola problém s učiteľmi nemala, no odkedy odišli dôchodcovia, majú v 24-člennom zbore len dvoch mužov. Mladý je len jeden.

„V regióne Stropkova nie je nadbytok pracovných príležitostí a učitelia s trvalou pracovnou zmluvou v školstve si ju držia,“ hovorí Peter Gombár, riaditeľ Základnej školy na Mlynskej ulici v Stropkove. Škola je zameraná na telesnú výchovu a aj preto je zo 44 pedagógov až deväť mužov. Na prvom stupni však učí len jediný z nich.

„V školstve autorita jednoznačne upadá, muži by v tomto mohli pomôcť,“ povedal Gombár. „Učím už viac ako tri desaťročia a jednoznačne by som v zborovniach pomer žien a mužov zjednotil päťdesiat na päťdesiat.“

Nie je to len náš problém

Prefeminizované základné, ale čiastočne aj stredné školstvo má aj Česko, kde je podľa Ligy otvorených mužov na základných školách ešte menej učiteľov ako u nás, len 16 percent, z toho len päť percent na prvom stupni. Iniciatíva chce pomer zvrátiť a usiluje sa prilákať do škôl nových mužov.

Podobná situácia je podľa údajov OECD aj v ostatných krajinách Únie.

Psychológ a vysokoškolský pedagóg Miron Zelina povedal, že žiaci v škole pri nedostatku mužov nemajú možnosť spoznávať aj mužský pohľad. Pre život sú podľa neho oba rovnako dôležité.

Hovorí, že muži za katedrou by výrazne pomohli atmosfére na druhom stupni základnej školy, keď žiaci začínajú v puberte revoltovať, majú problémy s disciplínou a sami so sebou.

Zdroj: Sme

→ všetky správy