Prevádzka školy

V základných školách pribudli nové učebne fyziky a techniky

V základných školách pribudli nové učebne fyziky a techniky
Ich súčasťou je aj vybavenie 226 nových odborných učební v základných školách. Podporiť záujem žiakov základných škôl o odborné vzdelávanie prostredníctvom rozvoja polytechnickej výchovy je cieľom dvoch národných projektov Štátneho inštitútu odborného vzdelávania a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Ich súčasťou je aj vybavenie 226 nových odborných učební v základných školách. Výsledkom projektov bude normatív vybavenia odborných učební v školách a následne vznik štandardu na vybavenie prakticky zameraných odborných učební.

"V minulosti sme už takéto učebne mali, no postupne z polytechnickej výchovy ubúdalo, priestory sme potrebovali pre počítačové učebne. Výhodou tohto národného projektu je jeho komplexnosť. Teda nielen vybavenie učební, ale aj vzdelávanie učiteľov, ktorí v týchto učebniach s deťmi pracujú," povedal Jaroslav Čomaj, riaditeľ Základnej školy Juraja Fándlyho v Seredi, ktorá získala z projektu vybavenie troch učební. Projekty končia v novembri tohto roka.

V rámci prvého projektu boli od marca 2013 vybavené odborné učebne fyziky, techniky, biológie a chémie v 49 pilotných školách v siedmich krajoch Slovenska, okrem Bratislavského. Všetkých 49 škôl dostalo vybavenie učební fyziky, 28 z nich aj učební biochémie, informovala štátna tajomníčka ministerstva školstva Romana Kanovská. Do odborných učební pribudli zbierky nerastov a hornín, makety orgánov človeka, mikroskopy s preparátmi či edukačné sady zamerané na magnetizmus, termodynamiku a optiku. Na hodiny chémie pribudli chemikálie, trojrozmerné skladacie modely zlúčenín či laboratórne váhy. Učebňa techniky je vybavená mobilnými zariadeniami na obrábanie dreva, kovov, stolmi na brúsenie, rezanie a pílenie. Do učební pribudli nové notebooky, dataprojektory a interaktívne tabule.

Do projektu sa okrem pilotných škôl zapojilo aj 451 ďalších základných škôl, ktoré dostanú nástroj na identifikáciu profesijnej orientácie žiakov a elektronický katalóg pracovných pozícií. Ten obsahuje zoznam povolaní, ktoré sú v regióne potrebné a na ktoré by sa mohli žiaci orientovať. "Sme presvedčení, že žiaci by si mali vyberať svoje budúce povolanie, nie školu. To už je úloha výchovných poradcov, nasmerovať ich," povedal Čomaj. V novom školskom roku bude vo všetkých 500 zapojených základných školách testovaný softvérový nástroj, ktorý pomôže výchovným poradcom identifikovať, na čo majú žiaci talent.

Zrkadlový projekt Podpora polytechnickej výchovy na základných školách vybaví do septembra modernými didaktickými pomôckami odborné učebne v ďalších 177 základných školách, z toho 16 v Bratislavskom kraji. V rámci tohto projektu vypracuje pracovná skupina odborníkov z radov učiteľov metodické manuály pre fyziku, techniku, biológiu a chémiu a tiež manuál pre organizáciu nových foriem prípravy žiakov základných škôl na povolania.

Projekty sú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie. Náklady na prvý projekt dosiahli takmer 20 miliónov eur, z toho 10,5 milióna eur tvorili náklady na učebné pomôcky. "Veľká časť išla na vzdelávanie učiteľov, v rámci projektu máme päť kontinuálnych vzdelávaní," povedala projektová manažérka Gabriela Horecká. Náklady na zrkadlový projekt predstavovali 17 miliónov eur.

Zdroj: TASR

→ všetky správy