Vyššie platy si učitelia musia zaslúžiť

23.09.2011
Prevádzka školy

Školstvu by pomohlo, ak by sa pridalo k platu učiteľom, ktorí motivujú deti. Ideálna škola je tá, do ktorej žiaci chodia radi a pripraví ich na život pracovný aj súkromný. Rozhovor s Petrom Halákom, inšpirátorom učiteľov z neziskovej organizácie Indícia.

Sú chýbajúce peniaze najväčším problémom školstva u nás?
Je dlhodobo podfinancované – to je jeden zo základných problémov. Odzrkadľuje sa to na nekvalitných budovách, vybavení, zastaraných pomôckach a feminizácii škôl, ktoré súvisí aj s nízkym finančným ohodnotením učiteľov.

Čo si myslíte o požiadavkách ako zvýšenie platu a zlepšenie financovania, ktoré učitelia predložili vláde?
Otázka znie inak. Má táto krajina na to, aby o pár rokov vyplácala nezamestnaných, ktorých súčasné podfinancované školstvo produkuje? Ak nechceme ísť gréckou cestou, efektívnejšie by bolo investovať do vzdelania budúcich generácií, ktoré budú produkovať vysoké HDP.

To je o politických rozhodnutiach.
Áno. Za štvorročné funkčné obdobie politikov sa neudejú v školstve žiadne zázraky. A to je základný problém školstva. Efekty zmien sa dostavia aj o desiatky rokov od začiatku ich zavádzania. Ukážte mi politika, ktorý by mal záujem riešiť takúto agendu.

Mal by to byť minister školstva.
Ale politici sa do toho nehrnú. Iste. Veď je to politická samovražda. A tak sme v začarovanom kruhu. Do školstva sa neinvestuje, iba sa udržiava zakonzervovaný stav.

Aké je riešenie?
Musí niekto prísť s jasnou koncepciou štrukturálnych zmien s efektom pre celú spoločnosť, ktorú prepočíta z makroekonomického hľadiska. Ale kým sa len oháňame percentami HDP, tak ani jeden minister financií nebude tlieskať.

Do akej miery sa nedostatok peňazí podieľa na kvalite vyučovania?
Všetko je v učiteľoch. To, ako pristupujú k žiakom, ako ich zaujmú, motivujú. Byrokratická šikana však na eláne nepridáva. Ak podstata vzdelávacieho procesu spočíva v množstve dokumentácie, učitelia strácajú pôdu pod nohami a začína im unikať cieľ vzdelávania.

Ako sa ten stav dá zlepšiť?
Plošné zvýšenie platov by určite nepomohlo. Pomohlo by zvýšenie platov učiteľom, ktorí vedia motivovať žiakov a viesť ich správnym smerom. Keby sa v praxi realizovala podpora inovatívnych učiteľov.

Ako by podľa vás mala vyzerať ideálna škola?
Taká, do ktorej žiaci chodia radi a pripraví ich na život pracovný aj súkromný. Kde každý v sebe objaví to, v čom je dobrý. Škola, ktorá zorientuje žiakov v národnom a kultúrnom povedomí. Škola, kde sa bude hodnotiť jej pridaná hodnota. A nie sekundárne ukazovatele - procesy, komunikácia s rodičmi, kvalita pedagogického zboru.

Zdroj: SITA (Hospodárske noviny)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte