Vzdelávanie a výchova
Priemer 1,5 pre vstup na gymnázium? Školy nie sú proti

Minister školstva Dušan Čaplovič chce aj týmto cieliť na skvalitňovanie stredných odborných škôl, ktoré plánuje prepájať s firmami. "Podporila by som túto myšlienku preto, že žiaci sa nám prestali učiť," hovorí riaditeľka jedného z bratislavských gymnázií Gabriela Dorňáková. Podľa nej by podmienka priemeru motivovala pripravovať sa inak. Priznala ale, že ide o vynútený nástroj a pre slabších žiakov predstavuje istú mieru diskriminácie. "V tomto štádiu by som nepoužila priemer 1,5, ale možno 2, a postupne by som to sprísňovala, aby si žiaci zvykli." Upozornila, že sa stáva, že na gymnáziá si často posielajú prihlášku aj školáci, ktorí majú na vysvedčení trojky či štvorky. "S tým treba niečo spraviť. Žiaci, ktorí nemajú predpoklady, vedomosti, sú nekritickí voči tomu, na čo majú, sa potom zbytočne trápia a spolu s nimi aj učitelia."
Odborné školy by získali
Zároveň podotkla, že pomôcť by priemer pri prijímačkách mohol aj odborným školám. "Určite by ich to naplnilo," myslí si. Práve stredné odborné školy majú na gymnáziá ťažké srdce. Podľa nich totiž odíde na gymnázium to najlepšie a k nim prichádzajú žiaci, ktorí ešte pred pár rokmi patrili na učňovky. Stanislav Kráľ, riaditeľ spojenej školy v Čaklove, Čaplovičov návrh s priemerom víta. "Riaditeľov odborných škôl to potešilo," povedal s tým, že je skôr zvedavý na to, ako chce minister prepájať stredné školstvo s praxou. "Tá myšlienka patrila k socializmu, keď podniky boli štátne, školy štátne, takže sa to ľahko previazalo. Dnes drobní živnostníci nemusia mať záujem. Záleží to od toho, či budú motivavaní finančne," hovorí Kráľ. Podľa riaditeľa nemusí mať podnikateľ, ktorý zamestnáva osem-desať ľudí, o školáka na praxi záujem. Inak to ale môže byť v prípade veľkých firiem.
Nech sa tlačí na kvalitu
Ján Košťálik, riaditeľ základnej školy v Poprade, hovorí, že myšlienka priemeru pre záujemcu o gymnázium 1,5 je dobrá. "Pýtam sa ale, aká bude realizácia? Napríklad, akým spôsobom chce súkromným gymnáziám nakázať, aby nebrali žiakov, ktorí nemajú tento priemer. Gymnáziá budú inak financované? Alebo sa zmení kompletne finančný tok?" pýtal sa. Podľa neho je problém najmä v tom, že sa v jednotlivých segmentoch netlačí na skvalitňovanie vzdelávania. "Vysoké školy nevytvárajú tlak na kvalitu stredných škôl, stredné na kvalitu základných škôl. My na základných školách môžeme niekomu hovoriť, uč sa, lebo ťa nevezmú na školu. To nie je pravda. Momentálne v našom regióne sa na stredné školy dostane každý. Prijímačky má u nás jediné gymnázium, druhé o tom začalo uvažovať," povedal. Pripomenul ale, že školy sa správajú podľa toho, aby mali financie na prežitie.
Zdroj: SITA (aktualne.sk)