Vzdelávanie a výchova
Priemerný učiteľ hovorí a vynikajúci inšpiruje

Medzinárodnú vedeckú konferenciu Čaro vedy sa začína v škole organizovalo odborné vydavateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko v spolupráci s Univerzitou Komenského v Bratislave. Záštitu nad podujatím prevzali minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Dušan Čaplovič a rektor Univerzity Komenského v Bratislave Karol Mičieta.
Konferenciu Čaro vedy sa začína v škole slávnostne otvoril minister školstva, vedy, výskumu a športu. Vyzdvihol význam organizovaného podujatia a avizoval zvýšenú podporu prírodovedných predmetov zo strany ministerstva v najbližších rokoch. Podľa jeho slov treba obnoviť dialóg na získavanie podnetov zdola, aby bolo možné spoločne vytvoriť lepšie prostredie v školách.
Zástupcovia organizácií priamo riadených Ministerstvom školstva predstavili aktuálny stav prírodovedného vzdelávania na Slovensku. Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania, predstavila spôsob hodnotenia vedomostí a zručností detí v medzinárodných meraniach. Očakáva sa v testovaní od detí naozaj to, čo sa učia v našich školách? Jozef Javorek zhodnotil stav prírodovedného vzdelávania u nás z pohľadu školskej inšpekcie. Načrtol možnosti plánovanej transformácie úloh školských inšpektorov. Spoločne sme si kládli otázku: „Akú inšpekciu naše školstvo vlastne potrebuje?“
Pozvaní odborníci sa zamysleli nad problémom neobľúbenosti prírodovedných predmetov u žiakov a riešením tohto neutešeného stavu. Miroslav Randa zo Západočeskej univerzity v Plzni, ktorý považuje za jednu z príčin nízkej popularity fyziky jej zmatematizovanie, uvádza: „... akoby sme v posledných rokoch učili fyziku bez fyziky.“ Pozoruje, že vzdelávanie sa postupne odkláňa od reality a nestíha reagovať na meniacu sa spoločnosť. Svojim príspevkom otvoril krátku diskusiu na tému fyzika bez praktických cviční z fyziky. Zaujímavý a prekvapivý pohľad na vzdelávanie poskytol Dušan Meško, prorektor Univerzity Komenského pre vedecko-výskumnú činnosť a doktorandské štúdium. Poukázal na rozdiely medzi nami – digitálnymi imigrantmi a generáciou súčasných detí – digitálnymi domorodcami. Vedeli ste, že sa pri práci na internete aktivujú v ich mozgoch iné oblasti ako v tých našich? Prednášku ukončil citátom amerického spisovateľa W. A. Warda: „Priemerný učiteľ hovorí. Dobrý učiteľ vysvetľuje. Schopný učiteľ predvádza. Vynikajúci učiteľ inšpiruje.“
![]() |
![]() |
Príchod ministra Dušana Čaploviča na konferenciu. | Účastníci konferencie v aule PriF UK. |
![]() |
![]() |
Príhovor ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR. | Príhovor rektora UK Karola Mičietu. |
![]() |
![]() |
Príhovor prodekana Prírodovedeckej fakulty UK Petra Fedora. | Príhovor konateľky nakladateľstva Raabe Slovensko Miry Schrimpelovej. |
![]() |
![]() |
Minister si pozrel aj stánky vystavovateľov a prezentácie výsledkov práce študentov PriF UK. | Romana Kanovská, Národný ústav certifikovaných meraní |
![]() |
![]() |
Jozef Javorek, Štátna školská inšpekcia | Viliam Kratochvíl, Štátny pedagogický ústav |
![]() |
![]() |
Andrea Putalová, Centrum vedecko-technických informácií SR | Cez prestávku sa účastníci mohli občerstviť a pozrieť si výstavu učebných pomôcok. |
![]() |
![]() |
Miroslav Randa, PhD., Západočeská univerzita v Plzni | Dušan Meško, Univerzita Komenského v Bratislave |
Jozef Beňuška z Gymnázia Viliama Paulínyho Tótha z Martina vysvetlil, prečo k nim do školy chodia na exkurzie tisíce študentov so svojimi učiteľmi, a to nielen zo Slovenska. Predviedol, že od popularizácie fyziky k vyučovacej hodine je len malý krôčik: treba na to vytvoriť vhodné podmienky a nájsť šikovného učiteľa. Marián Kíreš a Jozef Švenda z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach zdôraznili dôležitosť vedy v spoločnosti. Už niekoľko rokov ju popularizujú cez projekt Veda na scéne (Science on Stage). Riadia sa poslednými európskymi trendmi vo vzdelávaní a snažia sa do neho aplikovať aktívne bádanie, dopracovanie sa k poznatkom aktívnymi výskumnými aktivitami.
Súčasťou konferencie bol workshop Classroom management – aby vyučovanie klapalo, ktorý viedol Christoph Eichhorn, úspešný klinický psychológ a supervízor Spolku nemeckých psychológov a psychológ pre psychoterapiu Federácie švajčiarskych psychológov. Je výskumne dokázané, že učitelia až 18 % času, ktorý má byť venovaný vyučovaniu, venujú riešeniu problémov s disciplínou. Nedal by sa tento čas využiť efektívnejšie? Ako problémy so správaním minimalizovať? Ch. Eichhorn prestavil jednoduchý spôsob, ako predchádzať výchovným problémom v triede. Prináša do správania sa detí v školách rituály, ktoré potom učiteľ využíva vo svoj prospech. Tvrdí, že je lepšie problémom predchádzať, ako ich riešiť až po tom, ako vzniknú.
Plenárne prednášky domácich i zahraničných hostí priniesli zaujímavé a aktuálne informácie z oblasti fyzikálneho i chemického vzdelávania, o možnostiach využitia experimentov vo vzdelávaní a potrebe zmeny v spôsobe vzdelávania súčasných žiakov. Podujatie uzavreli Beáta Brestenská s kolegami. Analyzovali nízku popularitu prírodovedných predmetov, venovali sa možnostiam využitia moderných technológií vo vzdelávaní a predstavili projekt Inkubátor inovatívnych učiteľov, ktorého hlavným produktom má byť nová učebnica didaktiky inovatívneho vzdelávania v prírodovedných predmetoch.
Zo záverov konferencie vyplynula potreba vytvoriť podmienky a motivačné nástroje na získanie kvalitných študentov zo stredných škôl a tiež adekvátne finančné ohodnotenie pre inovatívnych učiteľov. Je nutné posilniť hodinovú dotáciu výučby prírodovedných predmetov s dôrazom na podporu experimentálnej zložky vyučovania, s čím priamo súvisí aj vybudovanie moderných experimentálnych laboratórií s podporou digitálnych technológií.
![]() |
![]() |
Silvia Tajbliková, BASF Slovensko, s. r. o. | Cirkus Mirage - chemická performance PriF UK |
![]() |
![]() |
Workshop s Christophom Eichhornom | Jozef Beňuška, Gymnázium V. Paulinyho-Tótha, Martin |
![]() |
![]() |
Katarína Teplanová, SCHOLA LUDUS | Marián Kireš a Dušan Šveda, PF UPJŠ v Košiciach |
![]() |
![]() |
Richard Trnený, IVEKO, s.r.o. | Beáta Brestenská, Katarína Javorová, Martin Šponiar, UK |
Štítky: Konferencia